GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1928 - pagina 138

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1928 - pagina 138

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

128 HET VERSTAAN VAN H E T MILIEU

Een onreoht, dat wijzelf onmiddellijk gevoelen, wanneer

men in ons milieu zekere tot „mos" gew^orden, overigens

vaak allerminst logisch te benaderen gewoonten of gedra-

gingen, misprijst.

Tot deze hereditaire sentimenten moet allerlei voorkeur

voor of afkeer van bepaalde groepen van menschen, rich-

tingen, houdingen en wat dies meer zij, in allerlei milieu,

worden teruggevoerd.

Maar waar wij bij het eigen milieu de beteekenis dezer,

overigens zoo echt in het milieu gekweekte, sentimenten

verstaan — niet omdat ze „zooveel waard" zijn, maar omdat

ze „naar den aard" zijn — daar is het de taak van ieder,

die tot een ander milieu ingaat, deze sentimenten te respec-

teeren. Hetzij dat we in wetenschappelijken arbeid het

andere milieu voor ons doen leven, om het te begrijpen

in zijn vruohten en zijn uitingen, hetzij dat we in 't practi-

sche leven onze taak aanvaarden, steeds zullen we eerlijk

ook deze factoren hebben te eerbiedigen.

Want willen we in het leven reformeeren, wat van vorm

veranderen moet, willen we opvoeden tot andere houding,

dan zullen we daartoe alleen in staat zijn, doordien we

van binnen uit het milieu bearbeiden. En daartoe is noodigj

dat we in het milieu vertrouwen hebben. En dat eischt niet

direct, dat wijzelf het milieu als ons ideaal voelen, maar

wel, dat we het milieu kennen.

En in kennis is steeds iets van liefde.

En ook omdat zonder liefde geen kennis is, en zonder

keïmis geen vertrouwen, en zonder vertrouwen geen in-

vloed, en zonder invloed geen opvoedende kracht — óók

daarom is opvoeden van het milieu zonder liefde niet

mogelijk, Zooals steeds alle opvoedende kracht ontbreekt

däär waar de liefde tot het opvoedingsobject niet aan-

wezig is.

En elk milieu, dat zijn congenialiteit niet vindt in het

verkeerde zelf, verdient iets van onze liefde te ontvangen.

Het leven toch is zóó rijk, dat het zicthzelf niet ten volle

uiten kan in den enkelen individu, ook niet in een groep

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's

Studentenalmanak 1928 - pagina 138

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's