GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1928 - pagina 122

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1928 - pagina 122

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

114 DE UNIVERSALITEIT DER RECHTSGEDACHTE

wie Apostel hin zu allen Völkern", „Und lehret sie halten

alles, was ich euch befohlen habe"!

Over den derden weg, dien men heeft ingeslagen om de

universaliteit der rechtsge dachte ter wille van de kultuur-

staatsidee te handhaven, willen wij kort zijn, daar hij tegen-

woordig nagenoeg door ieder is prijsgegeven. Wie dezen

weg inslaat, moet immers, althans in 't wezen der zaak

nog aan een natuurrecht in den zin van een inhaltich

rechtskriterium gelooven en dat doet in de moderne rechts-

philosophie nog slechts een hoogst enkele richting. Deze

weg is o.a. bewandeld door de natuurrechtelijke school van

Krause en Ahrens, maar ook door een rechtsphilosoof, die

ons overigens in zijn Christelijke levens- en wereldbeschou-

wing zoo na staat, door Friedrich Julius Stahl.

Ahrens onderscheidt in zijn ,,Cours du droit naturel" in

de rechtsgedachte het „principe de la justice" en het „prin-

cipe de l'administration".

En dan poneert hij deze stelling: ,,La maxime pour le

justice e s t . . . . d'appliquer le droit pour le but du droit,

Celle de l'administration d'opérer le bien dans les formes

et les limites du drcrit."

Intusschen deze geheele onderscheiding wordt reeds

daarom precair, wijl de school van Krause de rechtsidee

ter wille van de moderne kultuurstaatsidee heeft gerelati-

veerd. De idee der menschheid is volgens Ahrens het nood-

wendig uitgangspunt der staatsidee, de staat heeft als

entelechie, als ingeschapen doel, het dienen van de „ge-

sammte Lebensaufgabe der Menschheit" met haar absolute

doeleinden in religie, zedelijkheid, wetenschap, kunst,

religie, evenzeer als van de industrie en den handel.

En zoo wordt ook de rechtsge dachte aan deze totale

kultuurgedachte dienstbaar gemaakt. Zij wordt tot een

bloot ordenend princiep, dat de voorwaarden heeft te ver-

wezenlijken voor de vrije ontplooiing der kuituur.

Een wezenlijk immanent kriterixun kan in deze rechts-

gedachte niet gelegen zijn. Het „principe de la justice" is

slechts uitwendig te begrenzen, gelijk in de oud-liberale

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's

Studentenalmanak 1928 - pagina 122

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's