Studentenalmanak 1928 - pagina 166
156 WAAROP DE ONDERSCHEIDING: MODERNE--
heid zelve als aan een teere draad is opgehangen. Het
impressionisme -kent nog wel de verschijningsqualiteiten van
kleur en vorm, maar toch altijd slechts in onderschikking
aan de domineerende elementen van licht en atmospheer,
gelijk men dan ook zegt dat deze erin „opgelost" zijn. Zoo
werd in het impressionisme de realiteitsversohijning tot op
zekere hoogte opgelost, waarmee tevens een meerdere vrij-
heid van den kunstenaar t, o. v, de werkelijkheid als iets
specifiek-modems geponeerd was, welke vrijheid zich nog
verder zou evolueeren.
Immers — het proces van de oplossing der realiteit in
de schilderij stond niet stil, maar zette zich voort in het
luminisme, dat niets anders dan de uiterste consequentie
van het impressionistisch licht-principe beteekende. Voor
den luminist is er maar één realiteit; het licht zelf, zoodat
de dingen voor hem geen andere waarde hebben dan als
optische lichtindruk. Alle zelfstandigheid wordt aan de
dingen ontnomen, waar deze slechts in hun licht-qualiteit
gegeven zijn; eigen kleur en stofuitdrukking, zooals het
impressionisme die nog aan het ding — zij 't ook in onder-
schikking aan licht en atmosfeer — had toegekend, vallen
thans geheel weg. Nu had de luminist — als elk schilder —
slechts één middel ter beschikking om het licht te geven:
de kleur. De oplossing van het probleem waarvoor hij zich
aldus gesteld zag, n.1. met de kleur louter licht te geven,
bracht hij langs wetenschappelijken weg tot oplossing door
het licht in kleur te breken, op de wijze z^ooals een licht-
straal, door een prisma vallend, zich in de spectraalkleuren
differentieert en deze ongebroken, d, w, z. zonder eenige
menging aangewende kleuren tot zijn uitsluitend beeldend
materiaal te maken. De kleuren werden daartoe gescheiden
(pointillisme) neergezet en moesten door optische inecn-
vloeiïng den indruk van een zuiver lichtbeeld wekken. De
luminist vond zoo de volkomen synthese van 't eenige wat
hij geven wdlde (licht) en 't eenige wat hij als middel hiertoe
aanwenden kon (kleur), Maar dit kon dan ook niet anders
gaan dan ten koste van de zelfstandige waarde der kleur,
waar deze geen andere waarde had dan vertegenwoordiging
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's
![Studentenalmanak 1928 - pagina 166](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's