Studentenalmanak 1928 - pagina 172
162 W A A R O P D E O N D E R S C H E I D I N G : M O D E R N E - -
De richting die zieh nog heden ten dage met fanatieke hard-
nekkigheid in die steriliteit wil vastankeren en de lijn van
het exces nog steeds wil verlengen in onzen tijd, staat dan
ook vrijwel naast en niet in de ontwikkeling der heden-
daagsche schilderkunst, hoezeer haar aanhangers ook roe-
pen, dat hun kunst (de onderwerplooze) eigenlijk de alleen-
zuivere, ware schilderkunst is, waarop de vóór ons liggende
kunst-eeuwen en met name de ontwikkeling der moderne
kunst als op hun mteindelijk doelpimt zijn uitgeloopen
(Theo V, Doesburg c.s.) De ontwikkeling der hedendaagsche
schilderkunst toont ons hiertegenover echter zonneklaar,
hoe haar alleen in gebondenheid aan de natuurverschijning,
een vruchtbaar leven beschoren is.
De hedendaagsche schilderkunst toch, als eenheid gezien,
negeert de werkelijkheid niet meer, maar komt door de
waarneming heen tot een gesloten beeld van contemplatieve
rust. Zij heeft na de excessen der vóór haar liggende kunst,
weer de harmonische verhouding gevonden tusschen het
natuurbeeld en de innerlijke aanschouwing, zooals die ook
bij Cézanne aanwezig was geweest. Zij is zeer zeker rdeo-
plastisch geriöht, maar verliest daarbij niet het evenwicht
en streeft zichzelf niet voorbij door zich in inhoudlooze,
hersenschimmige abstracties van vormschemata te verloo-
pen, doch zoekt naar de omschepping van het natuurbeeld
tot een vastbezonken eenheid van vorm- en kleurharmonie,
die in de diepte der innerlijke beleving geworteld ligt. Zij
neemt die heilvolle midden-positie in, waarin noch de
natuur, noch het innerlijk genegeerd wordt, doch deze beide
in harmonische oplossing door de synthetische functie van
den geest tot een zinvolle geslotenheid zijn gebracht.
Aldus de ontwikkeling der modernq schilderkunst in
haar meest elementaire structuur overschouwende, zagen
we, hoe de vrijwording van de werkelijkheid, aanvankelijk
op waarnemingsbasis gesteld, zioh in 't luminisme tot aan
de grensmogelijkheid van de schilderkunst (de natuur-vorm
minimaal herkenbaar) ontwikkelde, daarna op de basis der
innerlijke aanschouwing verplaatst, zich opnieuw op déze
basis evolueerde, maar nu tot over de grensmogelijkheid
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's
![Studentenalmanak 1928 - pagina 172](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's