GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1928 - pagina 127

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1928 - pagina 127

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

EN DE IDEE VAN DEN KULTUURSTAAT 117

de gansche wereld is souverein. Er is slechts één souverein,

n.1. God. Doch die souvereiniteit Gods openbaart zich in

Zijn wetten en ordinantiën en deze wetten omsluiten ons

en alle andere schepselen in deze bedeeling in toetskringen.

De wetskringen zijn het dus, aan welke souvereiniteit in

eigen kring toekomt.

Zoo bezitten de rechtskring, de economische en de zede-

lijke, de psychische en de logische, de sociale en historische,

maar ook de mathematische, physische en biotische wets-

kringen allen gelij delijk souvereiniteit in egen kring. Doch

de wetskringen staan niet los naast elkander, zij vormen

een wetten-organisme, en in iederen kring van wetten

weerspiegelt zich dit wetten-organisme op een bepaalde

souvereine wijize. ledere wetskring is slechts een modaliteit

van dit organisme. De geheele kosmos weerspiegelt zich

binnen iederen souvereinen kring in de souvereine modali-

teit zijner wetsgedachte. Het getal bezit naar zijn wets-

gedachte evenzeer universaliteit als de wetsgedachte van

de Logos. Het psychische bezit naar zijn wetsgedachte

evenzeer xmiversaliteit als het recht of de zedelijkheid.

Noem mij één ding in onze bedeeling, dat zich aan getals-

bepaling onttrekt. Het bestaat niet, wijl ieder ding nood-

wendig een subjectsfunctie in den arithmetischen wetskring

bezit.

Doch de wetsgedachte van (het getal is niet universeel

in den zin van absolutistisch. Het getal dringt nimmer door

tot den zin eener andere souvereine wetsgedachte. Het

getal kan b.v. nimmer den zin van het levend organisme

doordringen, en evenmin doordringen tot den zin der be-

wegingscontinuïteit. Het kan deze laatste slechts uitdrukken

in den zin zijner eigen wetsgedachte in discreetheid, in

dis-continuïteit.

Zoo is ook de tijdsorde van het getal discontinu, die der

beweging daarentegen continu.

Toch grijpt het getal in zijn eigen wezenszin vooruit op

de wetsgedachte der beweging. Het „benadert" de bewe-

ging, het anticipeert op de beweging in zijn functie vjin

„oneindig klein" getal. Toch wordt dit oneindig klein getal

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's

Studentenalmanak 1928 - pagina 127

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's