GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1928 - pagina 164

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1928 - pagina 164

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

W a a r o p de onderscheiding: m o d e r n e -

oude schilderkunst gebaseerd is.

Vooreerst dienen we, om vastheid te verkrijgen, te vragen

wanneer historisch de moderne kunst wordt aangenomen

te beginnen. Hiervoor neemt men den tijd aan waarin de

radicale hernieuwing van de schilderkunst met het impres-

sionisme (bij ons de z.g. Haagsche School pl.m. 1870)

inzette. Als we dus alle kunst die hiervóór valt „oud" noe-

men, heeft dit niets meer te zeggen, dan dat ze vóór-impres-

sionistisch is; „oud" en ,.modern" zijn dus voorloopig voor

ons zuiver-chronologische onderscheidingspraedicaten, zon-

der eenigen inhoud. Of nu echter deze onderscheiding ook

nog een dieperen, rationeelen grondslag bezit, willen we

hier nader onderzoeken.

Niemand zal wel bezwaar maken tegen de definitie

waarmee wc willen beginnen de schilderkunst in 't alge-

meen vast te leggen als schepping van schoonheid in vorm

(lijn) en kleur op een gegeven vlak in zekere gebondenheid

aan de natuurverschijning ^), doch tevens zal ieder begrij-

pen dat deze formeel-zuivere omschrijving van het begrip

de kluwendc complicaties in 't materieele niet maar plotse-

ling tot klare kristallen doet verschieten. Van een definitie

kan immers, als zijnde geheel formeel, geen andere dan

formeele opheldering verwacht worden en we mogen niet

hopen dat zij ook klaarheid in 't materieele zal brengen. De

definitie spreekt zich slechts in zooverre over 't materiaal

uit als dit ter begrenzing van een bepaald terrein nood-

zakelijk is. Zoo zal het duidelijk zijn dat ook in ons geval

bij het zoeken van een zakelijke onderscheiding tusschen

*) Deze laatste toevoeging is noodig om dt onderwerplooze kunst

[v. Doesburg, Monidriaan e.a,) welke zich principieel niet onderscheidt

van vlakdecoratie zonder meer, van de schilderkunst uit te sluiten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's

Studentenalmanak 1928 - pagina 164

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's