Studentenalmanak 1928 - pagina 173
OUDE SCHILDERKUNST GEBASEERD IS 163
der schilderkunst (de natuur-vorm niet meer herkenbaar)
en ten slotte in de hedendaagsche kunst op laatstgenoemde
basis weer terugkeerde binnen de grens der schilderkunst
tot harmonische proporties (de natuur-vorm goed herken-
baar) .
Thans is 't oogenblik gekomen, waarop we opnieuw —
en nu in haar geheelen omvang — de vraag dienen te
stellen, waarin de grond gelegen is om de moderne schilder-
kunst — die toch, zooals we hebben gezien, in twee geheel
divergente phasen vervalt (physioplastiek en ideoplastiek)
— niettemin als eenheid te stellen tegenover wat aan haar
voorafging. Als de tweedeelig van ,.modern" en ,,oud" niet
maar op louter chronologischen, dus uiterlijken grondslag
rust, doch dieper gefundeerd is, moet zij ook in een dieper
principe gegrond zijn. Dat dit principe in ons geval zal
moeten liggen in 't begrip van de losmaking (met z'n positief
correlaat van gebondenheid) van de realiteitsverschijning,
zal, uit hetgeen we hierboven reeds aantoonden, duidelijk
zijn, maar te denken dat deze begrippen nu ook in hun
absoluutheid te stellen zijn, ware een grove miskenning van
het weizen der schilderkunst. Deze toch kent — wil zij kunst
blijven — noch de totale göbondenheid aan de natuurver-
schijning, wat immers noodzakelijk den scheppenden factor,
die de wezenlijkste is van de kunst, zou uitschakelen, noch
de algehecle ongebondenheid, waar zij dan niet anders dan
vlakdecoratie zonder meer is. Zoo kan 'het dan wel niet
anders, of de toepassing van het principe van de losmaking
van de realiteitsverschijning op 't kunstmateriaal zal slechts
relatief-gradueel kunnen zijn, gelijk we dan ook van meer
of minder gebonden en van meer of minder vrije kunst-
vormen spreken en we er boven reeds aan herinnerden, dat
de geschiedenis der kunst altijd die gradueele schomme-
lingen heeft gekend. Zoo rust nu ook de eenheid van de
moderne kunst tegenover de voorafgaande op niets anders
dan op zulk een gradueel verschil in de mate van gebonden-
heid, gelijk dan ook de vrijheid tegenover de natuurver-
schijning in principe in alle kunst reeds was aanwezig
geweest. Waar nu de geschiedenis der kunst altijd die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's
![Studentenalmanak 1928 - pagina 173](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's