Studentenalmanak 1928 - pagina 167
OUDE SCHILDERKUNST GEBASEERD IS 157
te zijn van het lioht. Zoo werd de reëele kleur en de stof-
uitdrukking, die in 't impressionisme nog niet gansch ver-
dwenen waren, in 't limiinisme totaal vernietigd en de
eenge band aan de realiteit die nog in den vorm (lijn) be-
waard was, was niet meer dan een zijden draad, waar in
de optische trillingen van het licht-beeld de vorm als tot
damp vervluchtigde. Thans was de vrijwording van de
realiteit, welke aanvankelijk in 't impressionisme gesteld
was, in 't uiterste luminisme tot minimale gebondenheid aan
de werkelijkheid en daarmee tot de grensmogelijkheid der
schilderkunst voortgeschreden.
Deze losweeking van de realiteit nu, die voor den kunste-
naar vrijheid beteekent, had de kunst van vroeger tijd niet,
of althans niet in die mate (er is gradatie!) gekend. Hoe?
vraagt men, was Renabrandt niet een licht--kunstenaar bij
uitnemendheid? Zeker was hij dat; ja, grootscher en impo-
santer, mysterieuzer en dieper was zijn licht, dat niet reëel
was, maar een ireëele schepping van zijn duister genie,
dat uit den chaos van woelende donkerheden 't bevende
lioht-mysterie tot zich riep- Maar toch zeggen we dit:
Rembrandt loste er de realiteit niet in op; zijn genie baarde
dit wonderlijk paradoxale: de werkelijkheid reëel en tege-
lijk toch mysterie van licht. Hier is 't laatste woord gezegd:
niemand zal ons ooit het geboorte-geheim van deze twee-
eenheid openbaren.
Wanneer we zeggen dat de oude, d, w, z. vóór-impres-
sionistische kunst die losweeking van de realiteit niet had
gekend, dan is dat in geen geval in absoluten zin bedoeld.
Dit kan ook niet, want ware de gebondenheid aan de wer-
kelijkheid in strengen zin volstrekt geweest, zoo zou de
scheppende factor, die noodwendig iets on-werkelijksch
brengt, uitgebannen zijn geweest. Noodzakelijk is er in alle
kunst een zekere vrijheid geweest en de geschiedenis toont
ons al de gradueele schommelingen in die vrijheid, welke
de kimst in den loop der eeuwen heeft meegemaakt. We
kunnen hier de onderscheiding van physioplastische en
ideoplastische kunst, een onderscheiding die op 't gezichts-
punt van de activiteitsridhting (resp. naar buiten of naar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's
![Studentenalmanak 1928 - pagina 167](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's