GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1934 - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1934 - pagina 144

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

134 DE PLURIFORMITEIT VAN DE KERK

voren bracht, blijkt voldoende, dat Calvijn het volgende

standpunt inuEim, De geïnstitueerde kerk is allereerst eccle-

sia generalis. Zij is kenbaar aan bediening van Woord en

Sacrament. Naast haar kan geen ware kerk bestaan. Anders

staat het met de singulae ecclesiae. Tusschen deze bestaat

verschil in plaats, maar soms ook in opvatting der leer. Elke

singula ecclesia, waarin de Äoo/c?waarheden der Schrift

worden gepredikt, al moge zij in andere afwijken en de

Sacramenten worden uitgereikt, moet als een ware kerk

worden erkend. Natuurlijk wist Calvijn, dat op een en

dezelfde plaats soms meer dan één vergadering zich

als kerk presenteerde. Daarvoor maakt hij echter geen

voorbehoud. Hij zegt niet: op één plaats kan slechts één

singula ecclesia de ware zijn. Neen, elke kerk, die aan de

zooeven genoemde voorwaarde voldoet, is als een ware te

beschouwen. Zelfs, al zou die nog leven onder de pauselijke

hiërarchie. Die pauselijke hiërarchie mist den wettigen en

waren kerkvorm. Haar hiërarch is de Antichrist, Maar in

haar zijn nog singulae ecclesiae, die de vestigia van een kerk

bewaren. Onder die vestigia noemt hij in de eerste plaats

den doop. Zoo schreef de man, in wien sterker dan bij de

andere Reformatoren het kerkelijk besef was ontwikkeld,

die eerst in den meest eigenlijken zin éerAhervormer was.

Hij vreesde niet, dat uit dit ruime kerkbegrip verwarring

zou ontstaan. Hij aanvaardde de kerk in haar gecompliceerd-

heid. Die singulae ecclesiae vertoonden zich in verschillende

vormen. Hij stelde niet als eisch, dat zij naar het model van

de kerk te Geneve zouden zijn ingericht, noch dat zij de

geheele Gereformeerde confessie zouden belijden om

ware kerk te kunnen zijn. Haar pluriformiteit eerbiedigde

hij. Een concilie, waarop geleerde en vrome mannen zouden

bijeenkomen, had zijn geestdriftige instemming, gelijk de

gevoerde correspondentie tusschen hem en Cranmer uitwijst

(Corp. Ref. XLIL kol. 306. 312). De kerken zouden er ver-

tegenwoordigd zijn behalve door Calvijn en Cranmer, door

Melanchton en BuUinger. Een specifiek Gereformeerd con-

cilie lag dus niet in de bedoeling. Al deze mannen werden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Studentenalmanak | 226 Pagina's

Studentenalmanak 1934 - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Studentenalmanak | 226 Pagina's