GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1934 - pagina 141

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1934 - pagina 141

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE PLURIFORMITEIT VAN DE KERK 131

dat de pluformiteit van de kerk raakt en waarmee ik meer

in het bijzonder het gevaar van epigonisme wil belichten.

Mocht ik hiermee hen een wonde slaan, die in den laatsten

tijd op deze leer kritiek hebben uitgeoefend, zoo haast ik

mij om er dit als pleister op te leggen; het zou hoogst

onbillijk zijn iemand om één epigonistischen trek als epigoon

te brandmerken. Zoo is dan de baan vrij om te vragen:

waardoor wordt de kritiek op de leer van de pluriformiteit

der kerk beheerscht? Na nauwgezette analyse is mijn

totaal-indruk deze: door de geweldige (men vatte dit niet

als krachtterm op!) moeilijkheden, waarvoor deze leer ons

in de praktijk plaatst, Volgens haar toch moeten er naast

die, waartoe wij zelf behooren, nog andere ware kerken

kunnen bestaan. Niet alleen in China en Japan, maar ook

in onze eigen woonplaats. Niet slechts zulke, waarin een

andere taal dan de onze wordt gesproken, maar ook zulke,

waarin men zich van dezelfde taal bedient als wij. En

wanneer men dan rondziet om in concreto zulke ware kerken

aan te wijzen, dan komen de bedenkingen aanstormen, Aan

elk ontbreekt veel van wat de onze bezit. Deze duldt wat niet

in geheele overeenstemming is met de Schrift, igene heeft

zich in de historie misdragen. Men toont dat alles aan op

goede gronden. Zulke als ware kerken te erkennen, levert

ook het bezwaar op, dat zij, die min scherp onderscheiden,

tot kerkelijk indifferentisme vervallen. Het kerkelijk besef,

dat in onzen tijd toch al niet luide spreekt, kan er zoo licht

nog meer door verzwakken. Van den ernst dezer bezwaren

ding ik niets af. Ik wil ze graag dubbel onderlijnen. En toch

moet het epigonisme in deze worden gewraakt. Het epigo-

nisme is tegen moeilijkheden niet opgewassen. Het volgt

het liefst den weg van den geringsten wederstand. De be-

schouwing van eigen kerk als een ware wordt vernauwd tot

deze: onze eigen kerk is de ware, wat zich daarbuiten als

kerk aandient is een valsche kerk of een sekte, dus geen

kerk. De oplossing van het kerkprobleem wordt dan simple

comme bonjour: de geloovigen die buiten onze, d.i, de kerk

zijn, moeten zich van 'hun dwalingen zuiveren en tot ons

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Studentenalmanak | 226 Pagina's

Studentenalmanak 1934 - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Studentenalmanak | 226 Pagina's