Studentenalmanak 1934 - pagina 141
DE PLURIFORMITEIT VAN DE KERK 131
dat de pluformiteit van de kerk raakt en waarmee ik meer
in het bijzonder het gevaar van epigonisme wil belichten.
Mocht ik hiermee hen een wonde slaan, die in den laatsten
tijd op deze leer kritiek hebben uitgeoefend, zoo haast ik
mij om er dit als pleister op te leggen; het zou hoogst
onbillijk zijn iemand om één epigonistischen trek als epigoon
te brandmerken. Zoo is dan de baan vrij om te vragen:
waardoor wordt de kritiek op de leer van de pluriformiteit
der kerk beheerscht? Na nauwgezette analyse is mijn
totaal-indruk deze: door de geweldige (men vatte dit niet
als krachtterm op!) moeilijkheden, waarvoor deze leer ons
in de praktijk plaatst, Volgens haar toch moeten er naast
die, waartoe wij zelf behooren, nog andere ware kerken
kunnen bestaan. Niet alleen in China en Japan, maar ook
in onze eigen woonplaats. Niet slechts zulke, waarin een
andere taal dan de onze wordt gesproken, maar ook zulke,
waarin men zich van dezelfde taal bedient als wij. En
wanneer men dan rondziet om in concreto zulke ware kerken
aan te wijzen, dan komen de bedenkingen aanstormen, Aan
elk ontbreekt veel van wat de onze bezit. Deze duldt wat niet
in geheele overeenstemming is met de Schrift, igene heeft
zich in de historie misdragen. Men toont dat alles aan op
goede gronden. Zulke als ware kerken te erkennen, levert
ook het bezwaar op, dat zij, die min scherp onderscheiden,
tot kerkelijk indifferentisme vervallen. Het kerkelijk besef,
dat in onzen tijd toch al niet luide spreekt, kan er zoo licht
nog meer door verzwakken. Van den ernst dezer bezwaren
ding ik niets af. Ik wil ze graag dubbel onderlijnen. En toch
moet het epigonisme in deze worden gewraakt. Het epigo-
nisme is tegen moeilijkheden niet opgewassen. Het volgt
het liefst den weg van den geringsten wederstand. De be-
schouwing van eigen kerk als een ware wordt vernauwd tot
deze: onze eigen kerk is de ware, wat zich daarbuiten als
kerk aandient is een valsche kerk of een sekte, dus geen
kerk. De oplossing van het kerkprobleem wordt dan simple
comme bonjour: de geloovigen die buiten onze, d.i, de kerk
zijn, moeten zich van 'hun dwalingen zuiveren en tot ons
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's