GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1934 - pagina 110

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1934 - pagina 110

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

100 JAARVERSLAG

vergeten, dat het geloof persoonlijke zekerheid is, het

meest subjektieve dat geschieden kan. Het is subjektief in

dien zin, dat alle koele onzijdigheid, alle wetenschappe-

lijke objektiviteit wordt uitgebannen. Geloof is de per-

soonlijke daad, waarbij mijn eigen ik voor God beslist en

waarin alle objektiveering of bewijs uitgesloten is. Het is

het antwoord van het Ik op den roep van het goddelijke

„Gij". In het geloof is geen plaats voor een waarheid, die

van mijzelf te scheiden is; het is de daad, waarmede ikzelf

tot waarheid kom; ikzelf, niet mijn denken, niet mijn

wereld-beschouwing. Daar kan niets staan tusschen Gods

Woord en mij; geen Bijbel, geen Kerk, geen geloofsbelij-

denis, alhoewel God Zijn Woord geeft door middel van

deze. Gelooven moet ik in Zijn eigen Woord alleen en ge-

looven kan ik enkel omdat en wanneer Hij Zijn eigen

Woord binnen in mij spreekt door Zijn Heiligen Geest,

Dit is het einde van alle objektiviteit, van alle konfessio-

nalisme, van alle ritualisme en rationalisme."

Dat Brunner de objektieve zijde van het geloof niet ver-

geet, blijkt wel uit hetgeen hij op dezelfde plaats laat vol-

gen: „Tegelijkertijd is het geloof de meest objektieve hou-

ding, die er is. Want in alle andere kennen vindiceert het

Ik, de waarheid in zichzelf te hebben, tot zelfs het godde-

lijk Woord- Het geloof echter verklaart: de waarheid is

alleen in Gods eigen Woord; wat in mij is, is geen waar-

heid. Daarom is het geloof „transcendentaal", d.w.z,; in

het geloof is het Ik onafhankelijk van zijn eigen bepaald-

heid en rust enkel in hetgeen niet hier is, maar ginds: in

Gods Woord, Daarmede wordt alle mysticisme en piëtisme,

alle subjektieve religie in psychologischen zin zoowel als

de orthodoxie uitgesloten. Want hoe groot het kontrast

tusschen deze beide groepen ook moge zijn, één ding heb-

ben zij gemeen: in beide verlangt de mensch meester over

de waarheid te zijn, hij wenscht ze te bezitten. De mystikus

bezit God in zijn ervaring, de orthodoxe bezit Hem in zijn

leerstellig systeem of in het boek. Het ware geloof echter

bevindt zich niet tot mijn beschikking of in mijn bezit: het

is een vrije gave Gods,"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Studentenalmanak | 226 Pagina's

Studentenalmanak 1934 - pagina 110

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Studentenalmanak | 226 Pagina's