GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 187

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 187

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

zwart-wit-fotografie fotografisch hooger dan de kleuren-

fotografie.

Men versta mij wel: ik spreek mij hier geenszins uit

tegen de kleurenfotografie als zoodanig,; ik heb alle respect

voor de prachtige resultaten, die met haar te bereiken zijn,

en ik geef gaarne toe, dat deze ook artistiek op een hoog

peil kunnen staan.

Maar gaat het er om, wat fotografisch het beste werkt,

dan komt mijns inziens de kleurenfotografie op de tweede

plaats, nä de 'zwart-wit-fotografie. En dat is heusch niet

een gevolg van een bekrompen conservatisme, dat ondanks

alles vast wil blijven houden aan het oude, in dit geval

de zwart-wit-fotografie, maar het volgt naar mijn gevoelen

uit het wezen der fotografie zelf.

Ligt dus het wezen der fotografie eenerzij ds in de ab-

stractie, daardoor ligt het ook anderzijds in de concen-

tratie.

'Concentratie, nl. op het motief zelf. Men zou dit ook

kunnen noemen: abstractie van de omgeving. Want het is

juist de taak van de fotografie — we zagen het reeds

hierboven — de schoonheid der dingen te doen uitkomen

door ze op zich zelf te zetten, ze te lichten uit de aandacht-

afleidende omgeving.

Want laten we nogmaals vooropstellen, dat bij de weer-

gave van welk motief ook, het toch in laatste instantie

altijd gaat om de in het motief verborgen idee.

En nu is het zoo, dat in de fotografie geen andere van

de idee afleidende factoren aanwezig hoeven te zijn, dan

de voorstelling van het motief zelf (en — we zagen het

reeds — ook hier kan men soms nog buiten).

Ik zeide: hoeven te zijn; want ook vele fotografen zelf

begrijpen niet, dat een foto beter aan zijn bestemming

voldoet, naarmate er minder „op staat".

Om een enkel voorbeeld te noemen: Stel U voor een

foto, waarop niets anders te zien is dan een paar rijpende

korenaren in de volle zon tegen een zonnehemel, waar-

langs een enkele lichte zomerwolk glijdt: de idee „Mid-

zomer" is niet beter, want niet eenvoudiger, weer te geven!

179

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 187

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's