GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 146

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 146

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

gevonden, wanneer de theoloog te teekenen valt met de

markante woorden van Kuyper: „een afgerichte hard-

looper".

Neen, wie studeeren wil in de faculteit der theologie,

zal ook in zijn bezig-zijn met examen-eischen zijn interesse,

(reeds vroeger gewekt) zijn voorliefde, z'n geboeid-zijn

door dit of dat element uit de veelheid der colleges niet

kunnen en mogen verwaarloozen. De uniforme examen-

eischen bedoelen zeker niet de pluriformiteit der studee-

renden te onderdrukken. Hier blijft de mogelijkheid en de

noodzakelijkheid van de oriënteering in allerlei richting,

van het kennisnemen van allerlei bewegingen en stroomin-

gen om ons heen, ook voorzoover ze niet direct in de col-

leges ter sprake komen. Dat heeft niets te maken met een

willen vooruitgrijpen op het meer gespecialiseerd studee-

ren, dat — door voorliefde gestimuleerd — ons met name

voor de promotie in beslag neemt. Van eenïg wezenlijk

zich specialiseeren zal in den tijd voor het candidaats-

examen nauwelijks sprake kunnen zijn.

Wie toch dezen weg opgaat, zal zeker ondervinden, dat

de concrete eisch van het examen en de daarop volgende

„practijk" hem tenslotte definitief in de knel brengen.

Maar van een examen-techniek zal evenmin sprake mogen

zijn. Wie hier „hardloopt", zie toe, waarheen de weg leidt

en wat de zin van dit hardloopen is niet zonder verband

met „het vaderland".

ft *

ft

Nu komt echter juist op dit punt het moeilijke van den

weg reeds in zicht. Wie over dien weg nadenkt, na hem

zelf te hebben afgeloopen, zal ziich zeker niet inbeelden,

met groot gemak een wegwijzer te kunnen zijn. Om het

duidelijk te zeggen: wie zich geplaatst ziet voor de vraag

— b.v. van een 2e jaars student — hoe de studie moet

worden ingericht in het 2e en 3e jaar, zal niet zoo heel

gemakkelijk met een bevredigend antwoord klaar komen.

Want.. de stof is zoo geweldig omvangrijk. Ik kan de

138

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 146

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's