GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 201

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 201

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

eigen afvalligheid en ongeloovig wijsgeerig denken geleid,

in onoplosbare moeilijkheden zijn geraakt, die het vaak

onmogelijk maken de grondslagen van het leven nog helder

voor oogen te hebben. Wat kan bijvoorbeeld nadere bezin-

ning op de waarde die een begrip als „vriendschap", of

„familie", „vaderland" of „gemeenschap der heiligen",

bezit in de concrete werkelijkheid die ieder doorleeft, niet

verhelderend werken bij het zoeken naar een „modus

vivendi", een fundament, dat ons bij de wederopbouw van

wat verloren ging op een beter en gelukkiger toekomst

kan doen vertrouwen!

Maar boven dit alles uit zal deze levende geloofsweten-

schap, die nimmer volledige, adaequate kennis kan ver-

schaffen, heenwijzen naar Christus, bij Wien alleen men-

schelijk kennen eerst waarlijk zinvol, dat is in ongebroken-

heid kan zijn. Want ook de diepste kennis der wet gaat

niet verder dan Zondag 2 der Heidelberger Catechismus.

Zoo blijkt het inzicht in de diepte van deze wetsidee,

als het „uitgangspunt" van geloovig wijsgeerig denken

mee te brengen een zeer bepaalde kijk op de verhouding

tusschen kennis en leven.

Wat i het besef van deze idee anders dan wat ook

reeds Kuyper en Calvyn en zoo vele anderen, intuïtief

hebben gevat?

Maar als het dan diezelfde idee is geweest welke de

kleine luyden tot daadmenschen, die midden in het leven

stonden, ^ heeft gemaakt, hoe zal dan haar dynamische

kracht ontkend worden? En hoe zal haar levenswaarde,

boven die van rede of mythe, dan uitgeruild kunnen wor-

den ,voor een „scholastieke kennistheorie?"

Hiermee krijgt de wetenschap als verdieping en ontslui-

ting van de gewone levenservaring, een zeer bepaalde taak

als leider voor het leven, waar de dingen niet „gegenständ-

lich" gemaakt, maar doorleefd worden.

Is deze wetsidee niet veel meer in staat om boven rede en

mythe, te brengen levensidealisme in den vollen zin? Want

deze idee, hetzij intuïtief ervaren, hetzij in theoretische

bezinning ontdekt, moet wel den geloovige een dieper

193

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 201

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's