GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 184

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ten eerste hoeft dit n.l. lang niet altijd het geval te zijn

(zie hiervoor ook onder II).

Maar bovenal geldt hier, dat de al of niet natuurge-

trouwe weergave artistiek en dus fotografisch volkomen

irrelevant is, juist zooals dat het geval is bij de schilder-

kunst, en by elke andere vorm van beeldende kunst. Niet

de afbeelding op zich zelf, maar de diepere inhoud van die

afbeelding, de gedachte die er achter schuilt, geeft den

doorslag voor de waarde van een foto.

In het vervolg van dit artikel hoop ik hierop nog dieper

in te gaan.

II. De tweede wijze van subjectieve beïnvloeding in de

fotografie vindt men in de mogelijkheid — die uiteraard

binnen ^zekere grenzen blijft — ook het beeld zelf, dus de

wijze van weergave van het onderwerp naar eigen vrije

wil te variëeren.

Dit is n.l. mogelijk door een passend gebruik te maken

van de zoo „objectieve" technische hulpmiddelen. Hierover

kan een outsider niet oordeelen, en ik zal er thans niei

dieper op ingaan, daar dit artikel anders zou verworden

tot een „korte handleiding voor het maken van goed«'

foto's" en dit is geenszins mijn bedoeling.

Vanzelfsprekend is voor de hier bedoelde wijze van sub-

jectieve beïnvloeding een grondige kennis der techniek

vereischt; men moet de middelen volkomen kennen en

grondig beheerschen, wil men ze goed kunnen gebruiken.

Maar is men eenmaal zoover, dan ligt ook hier een ruim

terrein braak voor den kunstzinnigen fotograaf.

In verband hiermede staat het dan ook wel vast, dat een

goed fotograaf, behalve iemand van artistieken aanleg,

ook — en zeker niet in de laatste plaats — een goed tech-

nicus is.

Ik meen met het bovenstaande te kunnen volstaan om

aan te toonen, dat de fotografie inderdaad Kunst is; een

kunst van dezen tyd, en daarom ook den mensch van dezen

tijd aansprekend en voldoening gevend.

176

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's