GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1946 - pagina 205

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1946 - pagina 205

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WISKUNDE

Als ik mij met dit praatje over de wiskunde richt tot de stu-

denten van onze Universiteit, doe ik dit met eenige aarzeling,

want laten wij eerlijk zijn, de wiskunde is bij menigeen in-

populair. En hoewel het feit, dat het hier niet meer gaat

om iets, dat geleerd moet worden en nog minder om een les,

die overhoord zal worden, velen milder to.v. het onderwerp

zal stemmen, denk ik niet, dat het onbehagelijk gevoel, dat

de klank wiskunde reeds aan sommigen terecht of ten on-

rechte geeft, zal verdwijnen, daar naar ik vrees de antipathie

tegen de wiskunde dikwijls een dieperen grond heeft. Maar

natuurlijk is dit niet iets speciaals van de wiskunde. Ook an-

dere takken va,n wetenschap en uitingen van kunst ontmoeten

niet altijd die belangstelling, die ze verdienen, al behoort het

dan dikwijls niet tot den goeden toon dit gebrek aan belang-

stelling te laten merken. ,

Toch dringt de vraag zich aan ons op hoe het komt, dat

de wiskunde bij velen zoo in discrediet is. Helaas moet ik toe-

geven, dat dit voor een deel te wijten is aan de manier, waarop

men met de wiskunde heeft kennis gemaakt. In het bouw-

werk, dat men wiskunde noemt, wordt bijna uitsluitend de

aandacht gevraagd voor de manier, waarop het eene plankje

aan het andere kan worden bevestigd en wordt er helaas maar-

al te weinig gelet op het geheel en de schoonheid hiervan. Nu

is het waar, dat wij timmerlieden noodig hebben en door in

vervoering het geheel te bewonderen wordt men nu eenmaal

geen timmerman, maar daartegenover staat, dat het ook voor

deze lieden niet onnuttig is tenminste een idee van het geheel

te hebben. Ook moet het mogelijk zijn aan leeken, aan hen,

die niet zelf kunnen timmeren,, iets van de schoonheid hiervan

te toonen.

Het namaken va|n sommetjes is vrijwel het eenige wat de

aankomende student van de wiskunde heeft gezien en sommi-

gen uwer zullen aan deze bezigheid, aan welks nut U goed

doet niet te twijfelen, wel eens minder aangename herinne-

ringen hebben. Wees er echter van overtuigd, dat dit niet de

187

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's

Studentenalmanak 1946 - pagina 205

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's