Studentenalmanak 1947 - pagina 193
begrip „wereld". De wereld staat als niet-goddelijk tegen-
over God.
Vriendschap der wereld is de bijbelse uitdrukking voor sae-
cularisme. Er is een mogelijkheid te abstraheren van God en
de eeuwigheidsvraag en een kind van deze wereJd te zijn,
deze wereld lief te hebben en wat in deze wereld is, te leven
in de in zichzelf rustende «indigheid.
Deze poging zonder God te leven is aangewezen op twee
richtingen, want de kosmische werkelijkheid heeft twee polen:
ik en wereld; bewustziji; en werkelijkheid. Daarmee zijn de
twee mogelijkheden gegeven die 't saecularisme geven kan.
Er is de platonische vorm van het saecularisme met 't geloof
aan het eeuwige ik, aan de ziel, die de eeuwigheid in, zichzelf
draagt, 't autonome ik.
De andere vorm is deze, die de natuur absoluut maakt, waar-
uit het saecularisme van de moderne techniek is voortge-
komen.
Karl Heim definieert het saecularisme zo: het is de vorm,
waariii de gevallen wereld zich op daemonische wijze op de
plaats van God wil zetten.
In deze bedeling tussen val en uiteindelijk herstel zal deze
saecularistische beweging altijd weer openbaar worden.
Wanneer wij dit alles overzien hebben wij verschillende
trekken van, het saecularisme en 't saeculariseringsproces
ontmoet. Altijd is 't een poging om zonder God te leven, om
God uit te schakelen, opzettelijk of onopzettelijk. Inderdaad
heeft Karl Heim gelijk, dat dit saeculariseringsproces in de
historie twee richtingen, heeft gehad, 't Kan zich oriënteren
naar 't ik en naar de wereld, 't Kan werken met 't persoonlijk
heidsideaal of met het wetenschapsideaal der natuurweten-
schap en techniek. Op de eerste richting legt Kraemer de
nadruk, op de tweede v. d. Leeuw.
't Is juist, dat er een brede levenshouding is ontstaan,
waarbij reflectie nauwelijks een rol speelt en alleen een prac-
tijk overblijft zonder God, zonder geloof, zonder religie. En
dat daarbij de mens maatstaf wordt voor alle dingen.
Maar willen wij het saeculariseringsproces ten volle verstaan,
dan zullen wij toch moeten vasthouden, dat saecularisatie
177
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Studentenalmanak | 258 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Studentenalmanak | 258 Pagina's