GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1947 - pagina 186

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1947 - pagina 186

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

hebben zich op de betekenis van het sacculariseringsproccs

bezonnen in verband met de huidige vragen der zending. De

Christelijke prediking moet uitgaan niet alleen tot de heidense

religievormen, maar in onze tijd moet ze ook en vooral ge-

bracht worden tot een gesaeculariseerde wereld.

Op de Zendingsconferentie te Jeruzalem is dan ook het

vraagstuk der saecularisatie onderwerp van diepgaande be-

spreking geweest.

In zijn studie: „De primitieve mensch en de religie" wijdt

V a n der Leeuw een aparte paragraaf aan de saecularisatie

in samenhang met z'n gedachten over de primitieve en mo-

derne menselijke structuur-typen. Hij zegt: „De mens, die

mens wordt, objectiveert, in begrip en theorie, in techniek en

cultuur en hij kan dat zolang voortzetten, tot er niets meer is

dan object. In de primitieve structuren van het menselijk leven

komt dat natuurlijk ook voor Daar ontmoeten we deze over-

spanning als magie. Maar in de „moderne" structuur heet ze

saecularisatie.

De primitieve mentaliteit onderscheidt zich — volgens V a n

der Leeuw — van de moderne door een zeer aanmerkelijk

kleinere distantie tussen subject en object. Het leven is in

veel mindere mate gereflecteerd, het is existentieel. Iets te

sterk, maar toch juist naar de oorspronkelijke zin der woor-

den, kunnen wij zeggen, dat het primitieve leven ge-leefd,

niet be-leefd wordt.

Voor het moderne besef is het gegevene hanteerbaar object:

wij vragen ons af, wat wij van het gegevene merken, ervan

ervaren, ervan weten, ermee doen.

Slechts in één qeval is het ons gegevene nog iets anders dan

hanteerbaar object: wanneer het bestaat uit een ander

mens. Ook dan nog proberen wij hem tot materiaal te maken,

wanneer wij den medemens ,,arbeider" noemen, reduceren

wij hem tot hanteerbare, zij het dan ook soms lastiq te han-

teren gegevenheid. Slechts wanneer de ander ons teqemoet

treedt met dezelfde wil tot hanteren, wanneer zijn wil ster-

ker is dan de onze mcveten wij vechten of ons gewonnen

qcven.

De primitieve mens nu ziet in al het gegevene den ander, of al-

170

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Studentenalmanak | 258 Pagina's

Studentenalmanak 1947 - pagina 186

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Studentenalmanak | 258 Pagina's