GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1964 - pagina 179

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1964 - pagina 179

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ken - absolute rust verzekerd, hetgeen met grote tolerantie jegens de

rebellen gepaard ging. Sukarno komt tenslotte de eer toe in het van elkaar

afhankelijke maar zeer verdeelde eilandenrijk een politieke unifikatie

faktor van de eerste rang te zijn. Hij is de door allen - m.n. door de jeugd

en ook door vele van zijn tegenstanders - aanvaarde leider. Hij is - met

Hatta - de grote leider der revolutie. Hij is de filosoof van de op zich

zeer waardevolle en interessante staatsideologie. De Pantja Slla: 1 Ge-

loof in de ene, almachtige God. 2 Menselijke gelijkheid. 3 Nationa-

lisme. 4 Volks-souvereiniteit. 5 Sociale Rechtvaardigheid, werd „ope-

rationeel" gemaakt in Manifesto Politik (Manipol) en USDEK (3).

Een geheel nieuwe, meer „workable" staats- en representerende ma-

chinerie werd opgezet. Partijen en „funktionele groepen" dienden deze

opzet te onderschrijven om erkend te worden. De 10 overgebleven

partijen werken samen In de „Nasakom"-formule: Nationalisten-

Religieuze groepen-Kommunisten. Een uiterlijke eenheid Is verzekerd

men hoopt dit bij de jeugd door „Indoktrinatie" te verinnerlijken.

Sukarno's verwijt aan zijn vroegere medestrijders is, dat zij de revolutie

met het bereiken van de formele nationale eenheid wilden laten eindigen

en zo een kompromis sloten met kapitalisme en neokolonialisme -

inderdaad de twee belangrijkste uitingen van het politieke westen In

die kontrelen - . Wilde Indonesia zijn eigen identiteit vinden dan was een

eigen aanpak nodig via een „multikomplexe revolutie op alle terreinen

des levens in één generatie". Zonder nu al de daartoe gebezigde mid-

delen doeltreffend te achten moet men nu eindelijk eens tot de erken-

ning komen, dat zijn analyse zeer raak Is.

Indonesia kan voorlopig geen westerse demokratie zijn. Het is evenmin

een diktatuur naar westers afschikwekkende snit. Het concept wordt

,,guided democracy" genoemd. Men tracht via aan de Indonesische lokale

gemeenschappen ontleende demokratische technieken als ,,musjawarat"

(het door overleg bereiken van communis opinio, waarbij westerse

stemprocedure als niet-indonesisch, want de eenheid bedreigend wordt

afgewezen) en sterke koördinerende leiding te verwezenlijken. De bloe-

dige elementen van de europese diktaturen zijn afwezig. Zeker gaat de

staat een grotere claim op het politieke en sociale denken uitoefenen

179

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's

Studentenalmanak 1964 - pagina 179

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's