Studentenalmanak 1964 - pagina 184
vanaf 1950/1953 het zelfbeschikkingsargument het konsekwentst han-
teren inzake de Zuid-Molukken en West-Papua.
Dat dit - cynisch lijkende - boompje verwisselen slechts bedoeld is om
de indonesiërs met hun eigen wapen, zelfbeschikking, dwars te zitten
vormt een te simpele verklaring. Allereerst is daar uiteraard het feit
dat zeer velen van mening waren, dat alleen een federale struktuur
wenselijk was.
Het zit echter niet-zakelijker en dieper. Wanneer men de situatie
„sociaal-psychiatrisch" analyseert, dan komt men tot de ontdekking,
dat de liefde - vanuit voogd-pupil relatie ontstaan - die zeer vele neder-
landers land en volk(eren) toedroegen, nä de overdracht/erkenning/
kapitulatie (doorstrepen hetgeen men hiet wenst) zeer schizofreen
funktioneren ging.
Het wordt een dichitomie: de liefde, die men de - door de eeuwen -
trouwe ambonnezen ca. toedraagt en de teleurgestelde liefde—haat,
die men de (aan het ,,wettig gezag") ontrouwe andere indonesiërs
toedraagt. De Papoea's worden dan het objekt waar het verzuim, verlaat,
op gekompenseerd kon worden: hen zullen wij werkelijk opvoeden.
Alle anderen werden ,,verloren zonen".
In dit licht kan de Ambon-kwestie een tragisch rudiment genoemd
worden van de nederlandse presentie, dat door de eeuwen heen is
gegroeid. Wij hebben hun trouw hoogstens verkeerd beloond. De raad
om het alternatief - Dr. Leimena te volgen: de christenarts, die als
ambonnees vice-premier van Indonesia werd, was vruchtdragender ge-
weest, hoewel ook hier risiko's aan verbonden waren. In de zaak Nieuw-
Guinea, waar wij een embryonaal Ambon hebben willen koncipiëren is
echter bijna een mis-daad begaan. Toen konden wij beter weten.
Hoe is deze ,,sociale schizofrenie" ontstaan? Het wapen waarmee het
trauma werd toegebracht was de ,,revolutie" en het edele deel, dat
geraakt werd was ,,het wettig gezag". Deze kernpunten verklaren, dat
bepaalde nederlanders - met andere argumenten - inzake Ambon zichzelf
konden blijven. En dat deze en andere nederlanders hun dépit in Nieuw-
Guinea in de nobele opvoedingsvorm konden rationaliseren.
Kan dit wettig gezag/revolutie-komplex op immanente wijze ,,ontmytho-
184
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's