Studentenalmanak 1964 - pagina 185
logiseerd" worden? Immanent is noodzakelijk om de aanhangers te
overtuigen! Ja. Hiertoe is een beschouwing van de standpunten van
Kuyper en Colijn nodig.
Nu is een Groen-Kuyper-Colijn interpretatie een even voetklemachtige
bezigheid als een Marx-Lenin-Stalin-, of zelfs een Sukarno-interpretatie.
Slaan wij echter „Ons Program" van Dr. A. Kuyper (4e druk, 1e van 1878)
op pag. 325 op: „Ste/t men zich namelijk op het valsche, onhistorische en
ongoddelijke standpunt, dat de mensch macht heeft om door combinatiën,
die hij willekeurig ten uitvoer brengt, een rijk, en in dat rijk een natie, te
vormen dan natuurlijk is er tegen vereenzelviging van Moederland en Kolo-
niën geen afdoend bezwaar uitdenkbaar" . . . ,,menschelijk geknutsel" . . .
„revolutionair systema" . . . „en dat derhalve elk rijk begrensd is door de
natuurlijke straallengte van het aldus gevormd nationaal leven" dan valt
hiermee ook vanzelf elk denkbeeld van mogelijkheid weg, om een Dajakker
en een Fries, een Atjehnees en een Drentenaar als rijksgenoten van eenzelfde
rijk in een organisch verband samen te vatten". Zij (vormen) ,,elk een eigen
en een ander organisme, door herkomst en historie, d.i. door Gods ordinantiën,
gescheiden . . ." Kuyper trekt daar een aantal konklusies voor praktisch
bestuur uit voor die tijd en konkludeert, dat de Indonesiërs nog niet
rijp zijn voor zelfbestuur.
Kuyper verzet zich dan expliciet tegen de konservatieve en liberale
politiek, die op exploitatie en kolonisatie neerkomt, zijnde zonde tegen
het achtste gebod. „En schier onder zwaarder oordeel nog valt het zijdelings
exploiteren van een ander volk, door dwang aan te doen aan zijn oeconomische
instellingen. Immers, dat is tegenover geheel een natie bezondigen aan dezelfde
schuld, die men ten opzichte van enkele personen ,,in slavernij houden"
noemt, d.i. aan een ander de vrije beschikking over zijn persoon te ontnemen
en hem te noodzaken, dat hij profijt van zijn arbeid afsta aan ons" (pag. 331).
Op pag. 332 kiest gij dan voor het voogdijstelsel „c: om het in de toekomst,
zoo God dat wil, het innemen van zelfstandiger positie mogelijk te maken".
Kuyper was de leider van een onderdrukte volksgroep - de gerefor-
meerde en a.r. kleine luyden - . Hij kon dus alle begrip opbrengen voor
de Indonesiërs, die eveneens onder de duim gehouden werden. Tevens
gebruikte hij het vraagstuk - en zijn radikale visie - als een antiliberaal
185
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's
![Studentenalmanak 1964 - pagina 185](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1964/1964/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's