Studentenalmanak 1964 - pagina 119
huisvesting, de studenten-eettafelvoorzieningen, de universitaire voor-
lichting, kortom, met name die sector van het studentenbestaan die
men de sociaal-economische zou kunnen noemen.
Dit mist zijn uitwerking op het georganiseerde studentenleven niet.
En zo al het georganiseerd studentendom eigener beweging bezig is
zich op zijn structuur te bezinnen, immers binnen de studentenvereni-
gingen leeft dezelfde problematiek, ook zij zijn in wezen 19de eeuws
en ook daar worstelt men met aanpassingsmoeilijkheden, de veranderde
houding van de universiteit ten opzichte van de student dwingt hiertoe
met te meer klem.
Ik noem het huidige georganiseerde studentenleven 19de eeuws en ter
illustratie refereer ik aan het artikel ,,De organisatie van het studenten-
leven", door Dr. M. J. Hartgerink en Mr. K. j . Cath (Universiteit en
Hogeschool, december 1959, jaargang 6, nr. 2) waarin zij schrijven, dat
het georganiseerde studentenleven nog altijd autonoom en alomvattend
is; dat het initiatief geheel en al bij de studenten zelf ligt; dat de studen-
tenverenigingen gesloten zijn, waaraan zij hun instituten als het novitiaat
ontlenen waarbij sprake is van een kritische belangstelling voor aspirant-
leden die voor deelname nog het initiatief moeten nemen; dat zij teveel
bleven bij een geforceerd gedrag, doen aan elitevorming en een hard-
handige omgang ter sociëteit te veel op de vootgrond stellen.
Of zoals Prof. Dr. E. N. Hofstee stelt in zijn artikel Stellingen inzake
studentenorganisaties (Universiteit en Hogeschool, mei 1959, jaargang
6, nr. 5): de studentenorganisaties bleven staan bij een gedragsstijl die
gezien de veranderde maatschappelijke positie van de student is ver-
ouderd; dit is namelijk de stijl van de ,,jeunesse dorée".
Het is duidelijk dat beide artikelen weergaven zijn van een extreem
standpunt, maar niet valt te ontkennen, dat in vele gevallen de vinger
op de juiste plek wordt gelegd.
Anderzijds is het zo, dat deelname aan het georganiseerde studentenleven
door overheid en universiteit en niet in de laatste plaats de georgani-
seerde studenten zelf, gezien blijft worden als essentieel voor de vorming
van de student.
Aan onze universiteit is dat enige jaren geleden nog met zoveel woorden
119
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's