GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1965 - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1965 - pagina 142

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

M.a.w. de Universiteit ging zich richten op de maatschappij en zich

aanpassen aan de maatschappelijke behoefte.

Dit had een aantal ingrijpende gevolgen. De intrede van nieuwe weten-

schappen, de door de toenemende specialisatie noodzakelijk geworden

differentiatie van het onderwijs; tevens democratisering van het weten-

schappelijk onderwijs en de daarmee samenhangende verveelvoudiging

van de bevolking der Universiteit, niet alleen wat betreft aantal, maar

ook wat betreft de divergentie in sociale herkomst en interessesfeer.

Niet in de laatste plaats dient hier ook genoemd het streven naar een

rationalisering van de onderwijsmethoden, zoals o.m. tot uiting komt

in de pogingen tot studieduurverkorting en verhoging van het studie-

rendement d.m.v. een meer doelgerichte programmering van de stof.

Over dit laatste bestaan trouwens hardnekkige misverstanden. In krin-

gen van hoogleraren meent men nog wel eens handenwrijvend dat

studieduurverkorting een kwestie is van meer colleges en practica in

minder tijd, onder studenten hoort men nog al eens de mening verde-

digen dat pogingen de studieduur te verkorten als aanslagen op de per-

soonlijke vrijheid van de student zoveel mogelijk dienen te worden

tegengegaan, zoals o.m. tot uiting kwam in hun inmiddels onhoudbaar

gebleken standpunt inzake het destijds beruchte artikel 60.

student en maatschappij

Bij de geschetste ontwikkeling in de verhouding Universiteit—Maat-

schappij, valt ook een verandering te constateren in de houding van de

student t.o.v. de hem omgevende gemeenschap .Deze verandering is

echter ook niet van de laatste twee jaar.

Werd nog in 1948 elke studentikoze bemoeiing met politiek of alge-

meen maatschappelijke zaken volgens de ,,student as such" doctrine

scherp veroordeeld, in 1956, nog maar acht jaar later dus, kan men

uit de massale en indrukwekkende demonstratie van vrijwel alle ne-

derlandse studenten tijdens de hongaarse opstand concluderen dat de

„student responsibility" ontwaakt was.

Een ander voorbeeld van het zo vaak misverstane en verguisde begrip

„maatschappelijk engagement" kunt U vinden in Uw eigen corps: het

oprichten van een politiek gezelschap en van het gezelschap voor

jeugdzorgwerk. Ook het corpscongres „De verre naaste" alsmede de

daaruit voortvloeiende aktiviteiten van het aktiecomité ontwikkelings-

142

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965

Studentenalmanak | 400 Pagina's

Studentenalmanak 1965 - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965

Studentenalmanak | 400 Pagina's