Studentenalmanak 1965 - pagina 146
/
zoeken naar een levensinhoud. Het spel was veeleer doel dan middel.
Het valt niet te ontkennen dat deze wijze van vormen, ook in ons corps
in het verleden zeer grote verdiensten heeft gehad. Anderszijds moet bij
dit binnen eigengestelde regels experimenteren een grote vrijblijvend-
heid t.o.v. de maatschappij worden voorondersteld. Voorts gaat men uit
van een persoonlijkheidsideaal dat, mogen wij de krant geloven, zoal
niet riekt, dan toch wel aan bederf onderhevig is.
Terecht schrijft Van der Snoek ,,De akademicus als maatschappelijk
leider breed en alzijdig en met een grote culturele belangstelling, is
een tot het verleden behorend ideaaltype geworden; thans is de plaats
van de intellectueel een beperkte, hij is een functie in het geheel, hij
staat er niet meer boven, hij leeft er midden in. Zijn kennis is beschik-
bare kennis, zijn taak een beperkte taak. De student die dit weet, is
er zich van bewust dat hij studeert voor een maatschappelijke positie
die bescheidener is dan voorheen. De alzijdigheid wordt door hem met
scepsis tegemoet getreden. Hij heeft een afkeer van tradities die niet
meer kunnen leven in zijn toekomstbeeld."
Het is verleidelijk om terugwijzend op het goede uit het verleden de
huidige problemen geheel en al toe schrijven aan een veranderde men-
taliteit bij gelijkblijvende omstandigheden, om vervolgens elke concessie
aan deze mentaliteit af te wijzen.
Ik geloof echter dat de huidige praktijk redenen te over geeft om zich
af te vragen of de middelen die wij immer voor onze ,,educatie" hebben
gebruikt, nog wel relevant zijn.
De kern is dacht ik niet te vinden in de veranderde mentaliteit.
De veranderingen waarmee het georganiseerde studentenleven de
laatse jaren geconfronteerd wordt, zijn fundamenteler. Zij vloeien,
zoals ik in het voorgaande heb pogen uit een te zetten, voort uit een
geringere vrijblijvendheid t.o.v. de maatschappij.
Of men dit een ongunstige ontwikkehng vindt of niet, zij zal als feit
geaccepteerd moeten worden. Men zal haar zelfs moeten honoreren wil
men zijn taak en functie in het Universitaire bestel blijven vervullen.
structuur
Dit heeft gevolgen voor de structuur van ons studentenleven, met na-
me voor de plaats en functie van de sociƫteit daarin.
146
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965
Studentenalmanak | 400 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965
Studentenalmanak | 400 Pagina's