GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 198

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1626 blijven leven uit de Schriften en door een oprecht geloof kende de volle souvereine genade Gods, daarom kon de Afscheiding zich in enkele jaren over gansch het land verbreiden en honderden kerken tot openbaring brengen. Na de Afscheiding bleven vele Gereformeerden in de Hervormde Kerk achter. De Gereformeerde gezindte — om een geliefd woord van Groen te bezigen — leefde sinds 1834 deels buiten, deels binnen het Herv. Kerkgenootschap. En ook de Gereformeerden in de Hervormde Kerk komen tot steeds sterker wordende activiteit. W e zien in G r o e n s onmiddellijke nabijheid de prachtige figuur van Wormser, het zuivere type van den Gereformeerden volksman. Van hem getuigt Groen, dat hij was „een christen, die geen theologant, geen staatsman, geen geleerde, maar van God geleerd was, en dié, bij het licht van G o d s woord een helder inzigt in den toestand van kerk, staat en wetenschap, met betrekking tot de hoogste waarheid, gehad heeft." '') Allard Pierson schrijft over dezen Wormser een paar heerlijke bladzijden, waarin hij o.a. zegt, dat het kerkgeloof zich in Wormser belichaamde; „wat hij was, was hij door dat geloof geworden; in hem toonde het wat het van een helder hoofd en een eerlijk gemoed maken kan op Nederlandschen bodem. In hem geen aarzeling, geen zweem van sentimentaliteit of mystiekerij, evenmin nuanceering; alles uit éen stuk; krachtig, louter, recht afgaande op het doel. De Gereformeerde theologie was zijn eigendom geworden; was de natuurlijke uiting van zijn denken; de bovennatuurlijke wereld zijn tehuis; hij was er gemeenzamer mede dan anderen met hetgeen zij de werkelijkheid noemen." ^) J a , dit was Wormser de man, die gekweld door de jicht, zittend in bed met niets anders dan een plank, een bijbel en wat vellen papier zijn bijna klassieke boek over den Kinderdoop schrijft. ') Wormser, dien Kuyper als zijn voorlooper beschouwt en in wiens spoor hij zegt verder te zullen gaan. i") Tot dat Geref. volk behoorde Pietje Baltus, het arbeidersmeisje uit Beesd, dat in G o d s hand middel werd om Kuypers oogen te openen voor zonde en genade, verkiezing en verdoemenis. ^^) En naast Pietje Baltus staat op Kuypers bewogen levensweg de sympathieke figuur van Dibbetz, de leider der Gereformeerden in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's