GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 181

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 181

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1609 keer tot de klassieke beginselen nopens het bestaan van een redelijke en natuurlijke economische orde, maar door het naar voren brengen van een feitelijk bestaand of een verondersteld evenwicht van economische krachten. Na den wereldoorlog is ook hieraan twijfel gerezen en zijn er nu die leeren dat hef economisch leven geen evenwicht kent en dit slechts kan vinden door krachtig ingrijpen van den Staat. De geschiedenis leert dus dat de oplossing van het vraagstuk van de ontwikkeling van het economisch leven gezocht wordt tusschen twee polen n.l. een inhaerente harmonie dan wel disharmonie van de economische krachten welke de maatschappelijke ontwikkeling dragen. Een Christelijke economie zoekt het antwoord boven deze twee polen uit. Het eerste uitgangspunt verwerpt zij omdat het miskent den invloed van de zonde, die alles tot chaos wil brengen. Degenen, die een inhaerente disharmonie van economische krachten voorstaan, ontkennen het bestaan van scheppingsordinantiën voor het economisch leven. Rekening moet worden gehouden èn met den invloed van de zonde èn met Gods geboden. De disharmonische ontwikkeling van het economisch leven moet worden tegengegaan als een uitvloeisel van de zonde door persoonlijke bekeering en individueele navolging van Gods ordinanfiën voor het economisch leven. Van uit-dit standpunt kunnen ook de juiste grenzen van de Staatstaak op dit gebied worden gevonden. De ontwikkeling van het eeonomisch leven dient een product te zijn van het individueele handelen. Slechts wanneer deze ontketenen voor het algemeen welzijn moet de Staat actief ingrijpen. Tevoren heeft de Staat evenwel reeds tot taak door objectieve voorlichting juiste kennis te verspreiden omtrent de feitelijke ontwikkeling van het economisch leven; voorts door steun te verleenen aan georganiseerd individueel pogen om hef economisch leven te leiden tof harmonische ontplooiing. Bij de discussie over dit referaat voerde in de eerste plaats Mr. Elink Visser het woord. Deze "vroeg nadere inlichtingen van den referent omtrent de aanknoopingspunten, die deze ziet in de hedendaagsche theoretische economie met de Christelijke levensen wereldbeschouwing. Hij bracht verder de taak van den Staat ten opzichte van de economie ter sprake. Dr F, L. van Muiswinkel vroeg, of wel voldoende onderscheid is gemaakt tusschen theoretische economie en economische politiek. W a t is de inhoud van de Christelijke economie? Mr van Doorn vroeg, of de referent de zonde de hoofdoorzaak acht van de misstanden in 't economisch leven. Hij wijst naar de Mozaïsche voorschriften dienaangaande. Is niet het gemis

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 181

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's