GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1962 - pagina 133

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1962 - pagina 133

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

steeds weer worden voorbereid op het werk dat zij in de praktijkwerkperiode zal gaan verrichten. De inhoud van de theorielessen is dus vooruitlopend op- en aangepast aan de praktijk. Wij hebben de ervaring opgedaan, dat deze methode de inwerktijd op de afdeling aanmerkelijk bekort, wat de gehele werksfeer, dus in de eerste plaats de patiƫnt, ten goede komt. De opzet van de opleiding maakt, dat de leerling aan het eind van de 3%-jarige opleidingstijd een overzicht heeft gekregen van vele facetten van het verpleegsterswerk. Tussentijdse tentamens en praktijktaeoordelingen zullen de studie verdelen. Hierdoor krijgt ook het eindexamen een andere inhoud. Dit kan nu meer gericht worden op het peilen van het inzicht van de leerling waardoor de uiteindelijke geschiktheid beter beoordeeld kan worden. De vormende kant van de opleiding krijgt, als zeer belangrijk onderdeel, grote aandacht in het lesprogramma. Dit betreft, naast de lichamelijke, ook en vooral de geestelijke vorming. Hierbij heeft de klasselerares een zeer belangrijk aandeel. Elk lesonderdeel door een

docent gebracht, is een schakel in het geheel. Wat in theorie geleerd was, moet in praktijk gebracht kunnen worden. Een zieke vraagt meer dan uitsluitend een goede lichamelijke verzorging. De lerares kan, daar zij alle lessen van haar klas bijwoonde, en gesteund door haar eigen ervaring, de leerling hierbij tot grote steun zijn. Zodoende leert zij de leerling de kennis om te vormen in dienst van de christelijke barmhartigheid. De zinspreuk die de verpleegstersschool voert, dankt zij aan het wijze inzicht en het grote begrip van wijlen prof. Sizoo: Caritatie serviat scientia (de kennis dient de barmhartigheid). Zodoende is ook de klasselerares een pionierster geworden. Zij dient bereid te zijn om ten dienste van haar leerlingen, het beste te geven wat in haar is en te weten en door te geven dat men ook hierin niets in eigen kracht kan doen. De V.U. is groot geworden onder het besef van afhankelijkheid aan Gods zegen. De verpleegstersschool schaart zich, als onderdeel van de V.U., dan ook gaarne onder het devies, dat onze hulp is in de Naam des Heren. J. C. G.

GOEDE KWALITEIT BIJKANS 2 EEUWEN LANG VESTIGDE DE INTERNATIONALE BEKENDHEID VAN

DEKENS PLAIDS TWEEDS DRALON-STOFFEN KONINKLIJKE VAN KEMPEN & BEGEER 9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

VU-Blad | 193 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1962 - pagina 133

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

VU-Blad | 193 Pagina's