Vrije Universiteitsblad 1963 - pagina 128
Sophia-kinderziekenhuis te Rotterdam, ge-
Thans
slicht in 1863, en het Amsterdamse kinder-
medische faculteiten reeds lang als afzon-
ziekenhuis
derlijk leervak erkend en ook aan de V r i j e
(later
Emma-kinderziekenhuis),
is de kindergeneeskunde
aan
alle
gesticht in 1865. Eerst veel later kreeg de
Universiteit heeft zij reeds enige jaren ge-
paediatrie
leden haar intrede gedaan. Maar toch heeft
Nederland
in
het
een
medisch
onderricht
bescheiden
in
eigen
plaats
zij nog wel eens met moeilijkheden
door de aanstelling van een k c l o r
in dit
erkenning te kampen. De oorzaak hiervan
van
vak aan de Universiteit van Amsterdam in
is, dat zij, min of meer
1899.
t o l de andere aan de medische faculteiten
in
tegenstelling
gedoceerde vakken, geen typisch speciaHet duurde evenwel geruime tijd voor en
lisme vormt; anders gezegd: zij is, of zou
aleer
althans moeten zijn, het specialisme van de
ook
aan de
Rijksuniversiteiten
de
kindergeneeskunde als apart vak gedoceerd
huisarts. Misschien beslaat de behandeling
zou worden. W e l had een commissie uit de
van kinderziekten thans niet meer de helft
in 1892 gestichte Vereniging voor Kinder-
van de door de huisarts aan zijn praktijk
geneeskunde
bestede tijd; op een derde deel daarvan
daar
herhaaldelijk
bij
de
Regering op aangedrongen en was zij zelfs in
1902 daartoe
in
audiëntie
legt zij toch zeker beslag.
ontvangen
door Kuyper, bij wien zij „een meer dan verzoek
Maar, zo zou men zich kunnen afvragen,
ontwaarde", maar hel duurde nog t o l 1909
zou het dan niet voldoende zijn als de
gewone belangstelling voor haar
eer te Groningen een buitengewoon hoog-
hulsarts zich terdege op de hoogte stelde
leraar in de Paediatrie werd aangesteld en
van de inwendige
Leiden en Utrecht bleven voorlopig daar-
dan nog andere verschillen tussen inwen-
van verstoken.
dige
geneeskunde
geneeskunde? Z i j n en
er
kindergeneeskunde
dan de grootte van de toegediende geneesIn 1916 kwam bij de behandeling der be-
middeldosis? Het antwoord is, dal hel kind,
groting door Regering en Tweede Kamer
hoezeer ook bestemd om uiteindelijk vol-
de positie van de kindergeneeskunde op-
wassen te worden, toch iels heel anders is
nieuw aan de orde, waarbij C o r t van der
dan een volwassene in zakformaat en dat
Linden weliswaar toezeggingen deed, maar
het daarom behoefte heeft aan een geheel
naar het oordeel van de
eigen benaderingswijze.
aJgevaardigden
Roodenburg en V a n Leeuwen niet genoeg. Roodenburg deed bij die gelegenheid een uitspraak, die ook thans nog volledig geldt, en w e l :
het vermoeden, dat hier en daar nog wel vooringenomenheid
bestaat
tegen
het meer op de voorgrond stellen van de kindergeneeskunde
als
een
afzonderlijk
vak. Nu heeft die kindergeneeskunde overal strijd te voeren gehad om zich een afzonderlijke plaats onder de medische vakken te veroveren en wij komen in ons
land
ook in dit opzicht enigszins achteraan. Des te meer reden echter om aan de kindergeneeskunde
dal
zij
Ie
maken
heeft
met
een
nog
g r o e i e n d , nog niet vol-wassen, menselijk wezen. En die groei is niet zo maar
,,lk meen namelijk reden te hebben voor enige
W a t de paediatrie dus vooral kenmerkt. Is
bij
ons
Hoger
Onderwijs
spoedig de plaats te verzekeren, die haar toekomt.
een
toenemen
in
volume,
neen, hel
tevens een onl-wikkeling, een
is
geleidelijk
aan toenemende verfijning van alle functies, lichamelijke zowel als geestelijke. Deze zijn niet los van elkaar denkbaar:
geestelijke
achterstand leidt onherroepelijk t o l lichamelijk achterblijven en omgekeerd. In de verschillende stadia van zijn ontwikkeling nu reageert hel kind telkens heel anders op invloeden
zowel
van
buitenaf
als
van
binnenuit. En hei Is dus noodzakelijk, dat, wil men het kind In zijn ziekte goed leren begrijpen, men het telkens als hel ware moet projecteren tegen de achtergrond van hel gezonde
kind van dezelfde
leeftijds-
Het gaat hier namelijk om waarborgen voor een
groep. Kennis ook van de normale groei
goede
en ontwikkeling van het kind is dus onont-
vorming
van de
huisarts,
allicht voor de helft bestaat van kinderziekten
"
wiens praktijli
uit de
behandeling
beerlijk delen.
voor
wie
kinderen
moet
behan-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
VU-Blad | 186 Pagina's
![Vrije Universiteitsblad 1963 - pagina 128](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-blad/vrije-universiteitsblad-1963/1963/01/01/1-thumbnail.jpg)