GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 170

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 170

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

bij vertaling van onze naam in een moderne taal dat „gereformeerd" er bij moest; Free Reformed University dus; en Freie Reformierte Universitat en Université Libre Reformée en Universidad Libre Reformada. Maar meteen een andere opmerking. Toen de Vereniging voor Calvinistische Wijsbegeerte een jaar of wat terug een jubileum vierde, heeft prof. Dooyeweerd verklaard, dat hij ook weleens bang werd van dat woord ,,calvinistisch" als bij bedacht welke gedachten en daden er in het buitenland mee betiteld werden. Onlangs zette iemand in een kerkelijk blad ,,Waarheid en Eenheid" uiteen wat hij allemaal gezocht had achter de mogelijkheid, dat de Vereniging voor wetenschappelijk onderwijs op gereformeerde grondslag een andere formulering van haar grondslagartikel krijgt. Onze lezers hebben over die nieuwe formulering in een vorig nummer de rede van de president-directeur, prof. Sizoo, kunnen lezen. Bij zo'n artikel sta ik te kijken van zoveel wantrouwen en achterdocht en ook van wat men allemaal niet durft te insinueren. Het gaat nu niet over dat grondslagartikel — daar willen wij graag in een volgend nummer afzonderlijk over schrijven — maar het gaat over wat men dan blijkbaar van zo'n woord als ,,gereformeerd" verwacht. Ik las in dat artikel: ,,Men wil echter anders: een algemeen christelijke universiteit, en dit ook in de grondslag openlijk tot uitdrukking brengen". Nu moet men weten welke rillingen sommige mensen krijgen bij dat woord ,,algemeen christelijk", om te snappen hoe goed zo'n term het doet als men zijn mensen tegen de V.U. in het geweer wil brengen. Maar het is ook niet waar dat iemand aan onze universiteit dat wil, hl. wat de mensen verstaan onder ,,algemeen christelijk". Wat „men" wèl wil, .komt dan in het artikel over de grondslagformuiering. Toch wil ik nu al wel wat zeggen over dat zwaaien net de naam ,,gereformeerd" en de naam ,,calvinistisch". Inderdaad doen wij dat aan onze uni'ersiteit minder dan vroeger. We denken daar ook •en goede reden voor te hebben. Misschien wel neer dan één goede reden. De eerste zou kunnen ijn dat we met dat woord ,,gereformeerd" ons wel 'rg vastzetten op een bepaalde traditie. Men verbindt nu eenmaal aan die naam ,,gereformeerd" :iok het een en ander, waar wij nu net niet trots op behoeven te zijn en waar — als wij zijn Woord goed gelezen hebben — onze Heiland ons ook niet voor geroepen heeft. Maar het zit nu eenmaal in onze naam. Men hoort dat er in. En wij worden daar gevoeliger voor. Dat is niet kwaad; dat is goed. H. Bavinck moet ergens gezegd of geschreven hebben: Christen is mijn naam, gereformeerd is mijn bijnaam. Gereformeerd is dan (als naam!) het belangrijkste niet. En als men er iets in hoort, in die naam, waardoor wij als een beletsel tussen

Christus en de mensen komen te staan, dan behoeven wij die naam nog niet weg te werpen maar we moeten er ook niet zo aan hechten. Want dan wordt er met die naam wel iets goeds gezegd, maar er wordt niet altijd iets goeds mee gedaan. De wijze kent tijd en wijze. Ik denk bovendien dat we ons er vroeger in een soort isolement weleens te weinig van aangetrokken hebben wat anderen van ons zeiden en dachten. Levendig herinner ik mij de uitspraak van een oude diaken uit mijn eerste gemeente (ik hoop dat zijn kinderen dit stukje lezen): wij kunnen met onze vrome dingen, met ons kerkelijk bedrijf, met ons christelijk gedoe, zo in de weg staan aan de komst van Gods Koninkrijk. Als wij niet meer zo zwaaien met die woorden ,,gereformeerd" en ,,calvinistisch", zit dat er achter. Wij willen niet dat de aandacht zo op ons valt. De oude ds. Sikkel heeft al gewaarschuwd tegen dat ,,wij Calvinisten". En dan die ,,autonome theologie", zoals een briefschrijver het formuleerde. Dat is dan een andere dan de zijne, zo heb ik begrepen. We komen daar nog wel op. Maar vooraf weer een algemene opmerking. In veel brieven, vooral in de wat langere, maar ook wel eens in een briefje van maar een paar regels, voelt men een bittere teleurstelling; soms bijna een ontgoocheling. Is dat nu ónze Vrije Universiteit? En dan wordt er maar meteen bijgezegd dat het een andere universiteit is dan de stichters, Kuyper voorop, gewild hebben. Hebben deze mensen nooit begrepen wat ze deden wanneer ze een universiteit steunden met hun geld en hun gebeden? Een echte, vrije universiteit laat zich niet spannen voor de kar van een belang of een opinie. Een universiteit onderzoekt de werkelijkheid en de beweringen over de wer-

5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 170

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's