GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 68

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In memoriam

Prof. Dr. K. Dijk

Er is alle reden org ook in ons Universiteitsblad Prof. Dr. Klaas Dijk te herdenken, nu hij op 82-jarige leeftijd onverwachts uit ons midden werd weggenomen. Hij heeft altijd op zeer intense wijze met de V.U. meegeleefd en was van 1928 tot 1937 een van haar Curatoren. Aan zijn kerkelijke loopbaan is in de pers reeds op allerlei manier aandacht geschonken, terwijl Prof. van Itterson in de rouwdienst in Drieberger terecht sterke nadruk legde op zijn grote liefde voor het Christelijk onderwijs. Daarom mag hier kort aandacht worden geschonken aan een werk, dat uiteraard aan velen onbekend bleef, nl. zijn dissertatie, aan de Vrije Universiteit verdedigd in 1912 onder de titel: ,,De strijd over Infra- en Supralapsarisme in de Gereformeerde Kerken van Nederland" De studie vond plaats in een tijd toen het kerkelijk leven hem nog niet zo zeer in beslag nam als reeds spoedig daarna het geval was (Dijk werd in 1912 in Rijswijk bevestigd en ging in 1916 naar Den Haag3. Dat stelde hem in staat een m.i. uitstekende dogmahistorische dissertatie te schrijven. Het onderwerp is thans wat ver van ons af komen te staan, maar trok in het begin onzer eeuw nog sterk de aandacht en vroeg daarom als vanzelf een historische belichting, die dan ook een relativering van het dilemma met zich meebrengt. Mede door Dijks dissertatie kon het zo ver komen dat dit ,,intraconfessioneel" verschil (zoals Dijk- het noemt) later nog meer uit de gezichtskring verdween zonder het besef van enig wezenlijk verlies voor het uitzicht op de belijdenis van de verkiezing Gods. Dijks latere accentuering van de verkiezing in Christus en zijn nadrukkelijke kritiek op alle determinisme maken het begrijpelijk dat hij vanuit zijn these, dat de synode van Dordt niet het supra heeft willen verwerpen, geen enkele moeite had de weg te vinden naar die verkondiging van het evangelie, die door geen enkele poging tot theoretisering kón worden bedreigd.

)rof.

taat loge < de ken" slag De n zo iderheen logie jr en

Zijn dissertatie is een uitnemend stuk bronnenonderzoek, dat aan niemand mag ontgaan, die zich voor die tijd interesseert. Reinholt Seeberg heeft in zijn beschrijving van deze strijd van Dijks dissertatie dankbaar gebruik gemaakt. Dat hij later hooglera'ar werd in de ambtelijke vakken en niet genoegzaam gelegenheid meer vond zich te bewegen op het terrein, dat hem eerst zo zeer geboeid had (de geschiedenis van het dogma) en waarvoor hij een duidelijke aanleg had, hangt samen met de gecompliceerdheid van het leven, dat soms een andere weg ontsluit dan men vanuit de aard van iemands aanvankelijke studiën zou hebben verwacht. Dat is een zaak van persoonlijke keuze in verantwoordelijke situaties, mede ook — vanuit oorspronkelijke interessen — van een zeker offer. Destemeer kunnen wij zijn blijvende belangstelling voor de zaak der theologie begrijpen en waarderen, met name in het licht van zijn zakelijke, ernstige en gedetailleerde dissertatie, die tegen de achtergrond van het dilemma ,,infra-supra" ervoor pleit, niets te construeren vanuit een persoonlijke voorkeur, maar vanuit de bronnen en vanuit de werkelijke situatie. Daardoor houdt deze wetenschappelijke arbeid haar betekenis voor ieder, die over ,,verkiezing en prediking" wil blijven nadenken en daarbij aandacht wil schenken aan vroegere tijden, toen men met diezelfde vragen bezig was en moeizaam een oplossing trachtte te vinden, waardoor men met het Evangelie z'n weg kon vervolgen. Voor wie het dilemma niet langer als een zinvolle hulplijn kan aanvaarden — feitelijk reeds Dijk in die gestalte van het interconfessionele geschil — kan niet anders dan dankbaar zijn voor het aandragen van materiaal, dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's