GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 69

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 69

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

zélf In staat stelt helderder te verstaan, waarin het dilemma ongenoegzaam is en waarom het uit onze gezichtskring mag verdwijnen, zonder dat de zaak zelf vervaagt. Want van het ,,intraconfessioneie" loopt een weg naar een onaangetast belijden, dat betrokken is op dié prediking, die het leven van Dijk zo zeer in woord en daad heeft vervuld. G. C. Berkouwer

In memoriam Dr. Martin Luther King Jr.

De grootste eredoctor die de V.U. ooit heeft gehad is van ons heengegaan. Heengegaan is hiervoor eigenlijk een afschuwelijk eufemisme. Hij is opgeruimd. Dit is in zijn rauwheid juister. Laten we er geen doekjes om winden: er zullen er velen zijn (wie zijn televisie niet verwaarloost zal weten dat daaronder ook brave blanke christenen met hun dominee's zijn — hoe is het in Godsnaam mogelijk!) die tevreden zijn: je weet toch maar nooit wat er gebeurt met zo'n mars naar Washington van al die werklozen, negers, puertoricanen, indianen en arme blanken. Persoonlijk menen ze bovendien hun handen in onschuld te wassen. Hoe komt het toch dat in deze dagen niet één maar onnoemelijk veel plaatsen uit de Bijbel door mijn hoofd gaan? Het zijn de parallellen met Jezus en Mozes, met Jesaja en Johannes op Padmos waaraan ik mij niet kan onttrekken. De opperpriesters hadden het politiek ook bij het rechte eind toen ze Jezus na een bedenkelijk ,,proces" In handen van de Romeinen speelden die hem tenslotte ook afmaakten als revolutionair, samen met twee partisanen. King wist dat het gebeuren zou: er was al een opvolger aangewezen blijkt nu. Evenals Jezus („...gelijk over mij geschreven is...") paste hij wat vroeger gezegd, geschreven en gebeurd was op zichzelf toe. Het moest wel! Niemand die voor de gerechtigheid opkomt, lukt dat zonder kleerscheuren of zelfs het leven te geven. King heeft zijn leven gegeven voor zijn vrienden: de underdog, de vertrapten, de ellendigen in onze menselijke samenleving. De menselijke angst voor de gevolgen was hij te boven (,,lk heb op de berg gestaan..."). Bij zijn erepromotie sprak ik onze diepe bewondering uit voor de wijze waarop hij zijn rasgenoten leidde: niet de bloedige revolutie, maar de geweldloze die vurige kolen hoopt op de hoofden van hen die onrecht plegen. Een uiterst effectieve wijze van strijden die niets van doen heeft met weekheid, vooral in een sfeer van haat en physiek geweld. Deze dagen is vele malen de toespraak uitgezonden die hij bij de vorige mars op Washington hield. Men ziet de duizenden daar rondom ,,the Pool", het water tussen de monumenten, staan en hoort daar een mens zeggen ,,l have a dream..." En wat er volgt is hetzelfde visioen van de gerechtigheid dat de schrijver van Jesaja 65 had: „Ze zullen geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg". En Johannes op Padmos met de woorden: ,,God zal alle tranen van hun ogen afwissen..." Een visioen krijgt een mens niet door computers, cijfers, door verstandelijke redenering, doch ondanks die overigens nuttige zaken. Maar daarom raakt zo'n visioen een mens dan ook tot in het diepst van zijn bestaan. Toen King zijn ,,l have a dream..." uitsprak zag men zijn kin trillen en zag men deze man die waarlijk wel wat gewend was, zichzelf met moeite beheersen. En wie van de lezers kan dat ? Ik heb altijd moeite om Openbaringen 21 : 1—8 voor te lezen. Er is weinig dat een mens, die waarachtig mens is, meer kan ontroeren dan het visioen van een samenleving waarin de ene mens de ander verdraagt, ieder het zijne krijgt, armoede en ziekte niet meer heersen, denigratie van de ander niet meer voor-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 69

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's