GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 168

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 168

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

meenschappelijk de doelstellingen van de subfaculteit zo goed mogelijk te behartigen. Het ,,open

dag"-thema

Het noemen van de doelstellingen brengt ons op het thema van de te houden „open dag": Welzijn in verandering. Onderwijs en onderzoek kunnen als de centrale doelstellingen van de subfaculteit gezien worden. De thema's die daarbij aan de orde komen houden verband met vragen van opvoeding, onderwijs, vorming: met begeleiding dus van veranderingsprocessen in mensen (jong en oud), groepen, instellingen en structuren. Daar vanuit gaande, is de relatie .tussen het werk van de subfaculteit en het ,,open dag"-thema niet moeilijk meer te leggen. Wetenschap en praktijk houden zich bezig met vragen als:

het waartoe en het hoè van de opvoeding in een snel veranderende welvaartssamenleving. De behoefte aan voortdurende vorming die niet aan leeftijd gebonden is, maar samenhangt met de voortdurende positiebepaling die van ons gevraagd wordt; vragen over het al of niet accepteren van bestaande maatschappijstructuren, vragen wat wij aan moeten met de herwaardering van normen en waarden waar we midden in zitten, enz. Vragen, die we elkaar in Apeldoorn zonder twijfel zullen stellen en waarover we 20 mogelijk gezamenlijk het hoofd zullen buigen. Naamsverandering

gaan heten: subfaculteit van pedagogische en andragogische wetenschappen. Uit het voorafgaande blijkt al dat wij ons niet meer alleen richten op vragen rond de opvoeding van het kind en de jongere, maar onze aandacht ook vestigen op de vorming en begeleiding van de volwassene in relatie tot zijn situatie en tot de maatschappij in haar geheel. De behoefte aan vorming, aan ,,permanente educatie" wordt in deze complexe, gespannen, dynamische samenleving steeds groter. Daarom zijn we blij dat het ook aan de VU mogelijk was een andragogische studierichting te openen, waarbinnen de bovenstaande problemen aandacht kunnen krijgen, zij het in nauw contact met de andere afdelingen.

Nog een korte opmerking over een op handen zijnde naamsverandering. De subfaculteit zal in de nabije toekomst, het is al opgemerkt, waarschijnlijk

U ziet het: de subfaculteit is een levendig, actueel en boeiend bedrijf! Het zal niet moeilijk zijn om op 16 januari a.s. stof tot praten te vinden.

THEORETISCHE EN HISTORISCHE PEDAGOGIEK Pedagogiek is een op de praktijk gericht vak. Zoals de medische studie zich richt op de zieke mens, op de patiënt, zo richt de pedagogiek zich op de opvoedingspraktijk. Zonder opvoeding kan het kind niet tot een volwassen mens uitgroeien. Daarvoor is de opvoedingshulp van ouders, kleuterleidsters, onderwijzers, leraren en predikanten (of andere geestelijke verzorgers) nodig. De wetenschappelijke pedagogiek ontleent haar bestaansgrond aan het feit dat er een opvoedingspraktijk is. Zonder deze wordt zij als wetenschap waardeloos. In onze tijd is er niet alleen de vraag naar opvoeding, begeleiding en vorming van kind en jeugd, maar eveneens van de volwassene. Daarmede bevinden wij ons in het wetenschapsgevu-BLAD

bied van de andragogiek. Men zou zich na het bovenstaande kunnen afvragen, of de pedagogische subfaculteit dan niet kan volstaan met een optimale praktische vorming van de studenten. Laten wij onmiddellijk toegeven, dat in de loop van de laatste tien jaar de praktijkervaring van de student in belangrijke mate in het studieprogram is ingebouwd. Een zuiver theoretische opleiding in de pedagogiek is niet meer denkbaar. Niettemin zal een wetenschapstheoretische bezinning op het verschijnsel dat wij opvoeding noemen, dwingend geboden zijn. In de eerste plaats zal de theoretische pedagogiek de student voortdurend dwingen zich rekenschap te geven van de begrippen waarmee hij opereert. Wij noemen daarvan slechts: opvoeding, gezag, vrijheid, opvoeder.

Proj. dr. ƒ. ir. vuH Hulst dressuur, vorming, autoritair enz., enz.

opvoedingssituatie, omgang, begeleiding, onderwijs, straf, en anti-autoritair, discipline, Uit deze zeer bescheiden op-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

VU-Blad | 187 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 168

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

VU-Blad | 187 Pagina's