GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 178

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 178

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

vluchten in het komende jaar. Men was aanzienlijk goedkoper dan de KLM. Een zgn. 40-daags retour kostte bij de KLM f 1500 en bij de SLM slechts f 1050. De tarieven van de KLM zijn de Surinamers al lang een doorn in het oog. Men weet dat het aanzienlijk goedkoper kan. De prijs van een enkele reis Paramaribo-Schiphol (f 1000) is voorts de enige barrière, waarover vele Surinamers moeten klimmen om zich in Nederland te vestigen. De neiging daartoe is zeer groot, vooral bij de Surinaamse jeugd. Velen zien geen perspec-

De Surinaamse luchthaven Zanderij (Kon. Inst. v. d. Tropen-Foto-Archief)

tief in het eigen land; de werkloosheid is groot (schattingen variëren van 20 tot 25%). Daarbij komt dat voor veel Surinamers Nederland 'het beloofde land' is. Op school, in kranten, door radio en televisie wordt men vrijwel dagelijks bepaald bij het welvarender Nederland, waar inkomens en sociale voorzieningen zoveel beter zijn. Omdat alle Surinamers de Nederlandse nationaliteit bezitten, komt men Nederland zonder moeite in. Niemand weet daarom ook precies hoeveel Surinamers er in ons land wonen (de schattin-

gen variëren van 40.000 tot 50.000). Een oudedagsvoorziening kent Suriname niet. Elke Surinamer van 65 jaar heeft in Nederland echter recht op AOW en als men familie in Nederland heeft, is de verleiding groot om een enkele reis op de Bijlmerexpres te boeken. Een verlaging van de tarieven zou de trek van Surinamers naar Nederland stellig vergroten.

Situatie Met gemengde gevoelens bezien Nederlandse en Surinaamse politici deze situatie. Nederland heeft arbeidskrachten nodig, maar kampt met een chronisch tekort aan woonruimte. Ook ducht men vagelijk raciale problemen, die zouden kunnen ontstaan. Het ministerie voor Maatschappelijk Werk zou voorts vanwege de vele (kostbare) aanpassingsproblemen een drempelverhoging begeren. Daarbij komt dat in het bewustzijn van vrijwel elke Nederlander Suriname eens (maar wanneer?) onafhankelijk zal worden. Leidende Surinaamse politici beseffen dat een afremmen van de trek naar Nederland hun problemen aanzienlijk zal vergroten. De 'Bijlmer-expres' is een uitlaatklep voor tal van spanningen. In de politiek explosieve situatie in Paramaribo moet men er niet nog meer werklozen bij hebben. Bovendien is het niet het meest passieve deel van de Surinaamse jeugd dat wegtrekt. Het is voor de rust in Paramaribo meer bevorderlijk dat deze Surinamers zich aan een tv-toestel in een Bijlmermeer flat ontwikkelen tot brave burgers met belangstelling voor de Europacup, dan dat zij in Suriname's hoofdstad revolutionaire denkbeelden gaan uitwerken.

Belang

-'ysfii^/Êmj-^

20

Ook Nederland heeft er groot belang bij dat de spanningen in Paramaribo niet te hoog oplopen, want men is als de dood voor een situatie waarin Nederlandse militairen de taak zou toerollen om op Ie treden tegen politieke activisten in Suriname. Toch blijft elke Surinamer met hart voor zijn land het een intens trieste zaak vinden dat het Surinaamse volk door de trek naar Nederland wordt afgeroomd. Heeft een land zonder jeugd toekomst? Het ontbreken van voldoende factoren om een nationaal bewustzijn in Suriname tot ontwikkeling te.brengen, is wellicht het grootste probleem, waarmee het land tobt. Premier Sedney over het gebrek aan nationaal bewustzijn: 'Voor de meeste Surinamers is het eriige probleem in hun leven hoe ze een vliegticket kunnen verdienen en in Nederland een huis kunnen krijgen.' (Elsevier 25/91 '71.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 178

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's