GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 59

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

i I IP

ft i!

Mevrouw Patricia B. M. Quant-Worm (25) te Haarlem voltooide deze zomer haar studie criminologie met een scriptie 'Consequenties van afwijkend rol-gedrag van vrouwen'. Zowel de geringe vrouwencriminaliteit als de grotere problemen, die de terugkeer in de maatschappij van vrouwen oplevert, bezag zij vanuit het gezichtspunt van 'de rol' die van de vrouw in deze maatschappij wordt verwacht. Op 't ogenblik geeft mevrouw Quant les aan bewaarders en groepsleiders aan het Centraal Vormings- en Opleidingsinstituut te Den Haag.

\^ouwen die uit

. 1 'hunrol'

Vielen

Het zijn vooral mannen, die met de justitie in aanraking komen. Vrouwencriminaliteit maakt slechts 1 5 % uit van alle in Nederland geregistreerde criminaliteit. De bevolking van de gevangenissen, huizen van bewaring en rijkswerkinrichtingen bestaat slechts voor twee a drie procent uit vrouwen. Hoe komt dat? Moeten deze lage percentages verklaard worden uit 'de natuur' van de vrouw, zoals meestal wordt aangenomen? Neen, meent Patricia B. M. Quant-Worm in een enkele maanden geleden voltooide doctoraal-scriptie criminologie. Volgens naar heeft het opvallende verschil in criminaliteit tussen mannen en vrouwen Vooral te maken met het feit dat meisjes over het algemeen wel consequent wor-

De vrouwengevangenis te Rotterdam

den voorbereid op de rol die ze in hun latere leven hebben te spelen (echtgenote en huismoeder) en jongens niet. Speelgoed voor meisjes

Speelgoed Het begint al met het speelgoed. Meisjes krijgen poppen, fornuisjes, serviesjes, dingen die haar voorbereiden op haar 'taak' voor later. Ze ziet als kind wat moeder doet en kan zich met haar identificeren. Voor de jongen ligt dat veel ingewikkelder. Hij leef t in een huishoudelijk wereldje, maar mag z'n moeder niet nabootsen. Zijn identificatiemodel, zijn vader, ziet hij nauwelijks, hij heeft er bovendien geen flauw benul van wat die de hele dag uitvoert. Imiteren gaat niet. Zijn speelgoed bestaat uit auto's, treinen, vliegtuigen, indianen-uitrustingen. De consequentie van het opvoedingsproces van jongens zou zijn, dat de wereld uit 5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's