GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 461

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 461

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

God, maar vér van de 'verren') tot één gemeente. Christus 'is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft . . . , om in zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam verbonden, weer met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader' (Efeziërs

magaxine

sche' kerken naast elkaar in dezelfde plaats of regio: blanke kerken naast negerkerken, buitenlandse kerken naast kerken voor de inheemse bevolking. Ik wil het uitbreiden tot bijv. de studentengemeenten naast de bejaardentehuis-gemeenten in onze steden. Met Visser 't Hooft kan men m.i. het volgende stellen: 1. Aparte ethnische of categoriale gemeenten zijn niet te verdedigen op principieel-theologische gronden. Hun min of meer naast elkaar bestaan kan onder bepaalde omstandigheden om praktische pastorale redenen te rechtvaardigen zijn. 2. Het oprichten van speciale gemeenten mag nooit beschouwd worden als meer dan een zeer voorlopige oplossing van het vraagstuk van volk en ras of groepen met verschillende geaardheid, leeftijd, enz. Het evangelie wil nationaliteiten, sexen en begaafdheden immers samenbundelen tot één? 3. Bestaan deze aparte kerken er, dan dragen ze een speciale verantwoordelijkheid om op allerlei opzettelijke manieren te demonstreren dat zij in werkelijkheid leden van één lichaam zijn'^ De gemeente van Christus mag zich niet opdelen naar het 'natuurlijke en toch zo onmenselijke gezelligheidsprincipe' van gelijksoortigen!^^ 2, 14-18). Al eerder zagen we de hier be- Bij de bestaande onverzoendheid binnen de schreven onlosmakelijke vervlechting tussen christelijke kerken denk ik in de tweede de verzoening met God en de verzoening on- plaats aan de groepsvorming rond de eigen derling. Nu blijkt het speciaal over de ver- overtuiging en de eigen politieke keus. Wanzoening tussen twee andersoortige groepen neer het verschillen in confessionele overtuiging betreft, behoeven deze verschillen bemensen te gaan. paald niet versluierd te worden. Wel mag een verzoenende houding aandacht vragen voor Kerken standpunt en motief van de ander, zodat we Verzoenen is niet in het minst de taak van elkaar in deze gemeenschap ruimte geven en de kerken. De verzoening dient in elk geval recht doen. Meningsverschil hoeft de eenprioriteit te krijgen op de plaatselijke synoda- heid van de gemeente om de tafel van de le en internationale agenda van die gemeen- Heer niet te blokkeren. Om één te zijn beschap die het kruis van Jezus als vignet hoeft men het niet ééns te zijn!'^ draagt. Ik kan hier niet uitvoerig aangeven Veel moeilijker ligt het wanneer de politieke hoe de kerken in hun politiek pastoraat en keus diametraal verschilt. De kerk zou haar politieke verkondiging de verzoening van de eenheid gemakkelijk bewaren als zij politiek wereld op gang kunnen brengen. Wel wil ik niet kóós. En zich kon permitteren 'boven de twee vragen stellen: 1. hoe kunnen we de partijen' te staan. Nu gaat een rechtstreekse eigen onverzoendheid binnen de gemeente bemoeiing van de kerk met 'partijpolitiek' van de Heer opheffen? en 2. hoe kan onze gewoonlijk te ver, maar partij kiezen voor de 'dienst van de verzoening' zinvol starten in armen en verdrukten (en dat zijn mensen in een concrete, politieke situatie!) is de kerk onze erediensten? opgelegd. 1- De onverzoendheid binnen de kerkelijke gemeenschap. Het zou al heel hypocriet zijn Jezus koos immers die partij, met alle conals we de kwestie niet aanroerden. De ver- flicten, scheuring en uitstoting die dat meezoeningsboodschap is toch in elk geval een bracht. Het kruis is een teken van een nood'gegeven' voor binnenkerkelijk handelen? zakelijke onverzoenlijkheid binnen Israels Van de revolutionaire guerrillagemeenschap- gemeente! Verzoening kan daarna niet meer pen wordt terecht verwacht dat zij hun sa- inhouden het voorkomen van élk conflict menlevingsideaal voorbeeldig anticiperen in en élke scheuring. Men moet uiteraard al het hun tijdelijk controlegebied. mogelijke doen aan zelfkritiek én aan het Wat de georganiseerde kerken betreft, denk 'meekrijgen' van de 'andere partij'. Maar terik allereerst aan het bestaan van zgn. 'ethni- wille van de verzoening van de wereld kan

en Sanovite gaan samen. Attractieve snacks, lekkere hapjes, gevarieerde hors d'oeuvre... zó gereed. Door de schuine sandwichlijn kunt U Sanovite ook als leuke "driehoekjes" serveren.

Sanovite smaakt heerlijk met "zoet" en "hartig". Zet niet aan. g Regelt de spijsvertering. "

KREDIETEN voor ACADEMICI • kopen van een huis eventueel tot meer dan 100% v d koopsom

• praktijkovername • associatie • zelfstandige vestiging instituut voor Verzekerings- en financieringszaken voor Academici Barendrecht Postbus 23 Tel. 01806-2500*

I.VA. Dir. Mr. R.G den Hollander

45

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 461

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's