GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 113

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 113

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

niet gesproken worden. Als u er bijv. prijs op stelt in een buurt te wonen waarin men als regel 's nachts slaapt «n overdag werkt, en daarom geen prijs stelt op lieden die een tegengesteld rythme hebben, dan is hier uiteraard van discriminatie geen sprake, nog minder van racisme. Onder de ban vallen dan immers niet alleen bepaalde Bantoes, maar evenzeer bepaalde studenten(groepen) die van de nacht een dag maken. Als bijvoorbeeld een rustige wijk in Groningen er bij de plaatselijke overheid op aandringt dat de sociëteit die hier staat gesloten wordt, dan is dat evenmin discriminatie als wanneer u verschoond wenst te blijven van de aanwezigheid van allerlei mensen die regimenten kakkerlakken aantrekken. En iets dergelijks geldt voor veel van de voorbeelden die u noemt, zij het niet voor alle!' Toch kan ik met de beschrijving van de situatie zoals u die geeft niet akkoord gaan, niet omdat die onjuist is maar omdat die zeer onvolledig is. Ik heb drie bezwaren. In de eerste plaats is er in Zuid-Afrika - en daar beperk ik mij nu toe - niet alleen sprake van ongelijke behandehng op grond van allerlei kulturele verschillen, maar ook van diskriminatie. Dus van ongelijke behandeling waarvoor geen relevante faktoren zijn aan te voeren. 'Van discriminatie is bijvoorbeeld sprake: - wanneer huidskleur of bepaalde verschillen in cultuurpatroon bepalend worden voor de vraag wie naast me aan het avondmaal mag zitten! Het enige kriterium hiervoor is immers het wel of niet van de Heer zijn. Dat is de enige relevante factor. - wanneer ik niet mag trouwen met een vrouw omdat ze zwart is. Het enige kriterium dat hier de doorslag mag geven is de wederzijdse liefde. - wanneer geen enkele Bantoe gebruik mag maken van een "blank toilet", ook zij niet die even goed als u weten waarvoor zo'n ding bestemd is. (U weet wat het Christelijk Instituut is overkomen.) - wanneer een zwarte niet met mijn blanke kinderen naar de universiteit mag. De enige relevante kriteria mogen hier zijn vooropleiding en inteUigentie (niet huidskleur). - wanneer Bantoes van het kiesrecht worden uitgesloten, niet alleen zij die (nog) in een andere cultuur leven, maar alle zwarten. In al deze voorbeelden gaat het om ongelijke behandeling op grond van niet terzake doende argumenten; dus om discriminatie. in de tweede plaats ontbreekt naar mijn mening in uw schets de erkenning dat door de discriminatie allerlei culturele verschillen in de hand gewerkt worden. Hier werkt het mechanisme van de zichzelfvervullende

profetie die ongeveer als volgt werkt. Er is een duidelijk vooroordeel over de Bantoe deels als rationalisatie deels op grond van feitelijke waarneming - dit vooroordeel (de Bantoe is lui, onbetrouwbaar, stinkt, hyperseksueel) leidt ertoe dat hij genoegen moet nemen met de laagstgewaardeerde baantjes enz. enz., kortom met het innemen van een inferieure positie in de samenleving - deze inferieure positie versterkt het vooroordeel (moet je zien leven en doen). Dit vooroordeel is vaak hardnekkig en blijft bestaan ook als er bewijzen van het tegendeel worden aangevoerd. Dat is b.v. het geval t.a.v. de seksuele misdrijven van buitenlandse werknemers. Ondanks het feit dat het Centraal Bureau voor de Statistiek regelmatig statistische overzichten publiceert waaruit zonneklaar wordt dat aanrandingen enz. relatief het minst bedreven worden door deze gasten en dat zij dus veel beter voor de dag komen dan wij Nederlanders, blijft dit vooroordeel maar bestaan. In de derde plaats ontbreekt in uw analyse naar mijn mening elke verwijzing naar het verband tussen discriminatie en het streven de eigen bevoorrechte positie te handhaven.'

Werkgroep integratie

Bijvak ontwikkelingsproblematiek kwestie van tijd Wanneer alles goed gaat, zal aan de VU binnenkort een nieuw bijvak starten: ontwikkelingsproblematiek. Als dat gebeurt, zal dat te danken zijn aan de activiteiten van de werkgroep 'Onderwijs-integratie', onderdeel van de aktiegroep 'Hulp aan ontwikkelingslanden'. Deze werkgroep is dit jaar begonnen met het organiseren van een aantal colleges ontwikkelingsproblematiek. Ze kregen daarbij de medewerking van een aantal hoogleraren en wetenschappelijke medewerkers, van wie er sommigen (prof. Verkuyl en prof. Linneman onder anderen) al enige tijd bleken te hebben rondgelopen met het idee in het achterhoofd ooit nog eens een bijvak als dit van de grond te krijgen. Intussen is wel duidelijk geworden dat voor de colleges ontwikkelingsproblematiek grote belangstelling bestaat bij de studenten. Opvallend is daarbij dat het aantal studenten medicijnen relatief hoog is. Leden van de werkgroep onderwijs-integratie hadden voor de belangstelling van die kant niet onmiddellijk een verklaring. Het zou kunnen zijn dat veel studenten het plan hebben om een bepaalde tijd in de ontwikkelingslanden te werken. Hun medische opleiding voorziet niet in ontwikkelingsproblematiek. De colleges ontwikkelingsproblematiek lopen door tot in april. Volgens de leden van

Talenkennis is toekomst ^

S

Vlot talen spreken beteki

carrière maken, voor vol worden aangezien, internationaal mee kunnen. Bovendien komen wij als Nederlanders steeds meer in kontakt met andere landen door zaken en vakanties. De methode van talenstudie Jl is de laatste jaren nogal B revolutionair gewijzigd. 1? 't Talenpraktikum (lezen J luisteren - spreken - vergelijken) ^ overtuigde meer en meer kritische onderwijsexperts. Zelfs het Ministerie van Onderwijs J accepteerde dit jaar officieel deze ^ methode.

^ 5| ^

S

S ! Studeer thuis S iJ

^ U Jl %

Engels, Frans,, Duits, Spaans of Italiaans, via de nieuwste methode: het talenpraktikum per band/cassetterecorder. Duizenden enthousiaste cursisten. Onze cursussen zijn o.a. in gebruik bij De Centrale Opleidingsdienst van de PTT, Universiteit en veel grote bedrijven. Verruim uw blik en bouw

1 k

aan uw toekomst met UW PRIVÊ-TALENPRAKTIKUM. Recorders ook in huur met recht van koop.

^ IJ

S

S

^ TAAIRECORD ^ TALENPRAKTIKUM THUIS

I

Sifi)

S S

Heinsbergenstraat 50,4637 Uden (N.B.) Tel.: (04132) zé}7 of Tel.: (o

^ 1

Naam: Adres:

EtON voor brochure en gratis proefles plus proefband/proefSl cassette (streep door wat u niet wenst): _ O Engels O Frans O Duits 1 O Spaans O Italiaans k (vakje s.v.p. zwart maken) VU 1

k ^

Woonplaats: Telefoon: Bezit wel/geen band/cassetterecorder, Jl (Zend deze bon in envelop zonder k postzegel aan antwoordnummer 3, Uden N,Br,),

S

l

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 113

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's