GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 370

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 370

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

ABORTUS, de grote beslissing door Prof. Dr. H.J.J.M: van Straelen 144pag. Prijs f 12,50

Een kerkganger zegt er het zijne van door D.W. Ormel 156pag

Prijs f 10,-

DeSovjetheiligen door Ds. R. W u r m b r a n d ISOpag

Prijs f 10,-

Modern Art and the Death of a Culture door Prof. Dr. H.R. Rookmaaker 256 pag Prijs f 8,50

Binnenkort verschijnen: F.A. Stroetlioff - Er zijn geen grenzen... 270 pag. Prijs f 12,50 Dr. C. Rijnsdorp - Balkon op de wereld 280 pag. Prijs f 18,Dr. F.A. Schaeffer - Milieuverontreiniging en de dood van de mens 140 pag. Prijs f 10,Bij de boekhandel en bij Uitgeverij Buijten & Schipperheijn Amsterdam, Valkenburgerstraat 106. Postgiro 22960. Telefoon 2366 1 2

visie komen dan met name de P.N.I. (nationalistisch) en de P.S.I. (socialistisch-Sjahrir) in aanmerking. Openlijk geeft dr. Notohamidjojo toe dat de Parkindo en hijzelf de dialoog met de Islamitische partijen niet hebben aangedurfd. Wel waren er individueel contacten - dr. Notohamidjojo doceert al jaren aan de Islamitische Universiteit, Sultan Agung te Semarang - maar georganiseerd achtte men geen contact mogelijk. Pas nu er, sinds oktober 1971, een nieuwe minister is voor godsdienstzaken, ziet hij perspectieven om tot een gesprek met elkaar te komen. De invloed van dr. Notohamidjojo op het politieke gebeuren binnen de Parkindo was vooral merkbaar tijdens de partijcongressen waar hij belangrijke redevoeringen hield. Op nationaal niveau kwam die tot uiting in adviezen die hij gaf tijdens de kabinetsformaties gedurende de zgn. democratische periode tot ca. 1957. Daarna nam de invloed van bijna alle partijen sterk af en werd het geleidelijk aan een strijd tussen de islam, de communistische partij en het leger als fysieke macht. Sukarno bespeelde uiterst kundig deze machten tot hij tenslotte zelf er het slachtoffer van werd. In deze periode van geleide democratie bestond er vrijwel geen vrijheid meer van meningsuiting. Binnen de christelijke gemeenschap heeft dr. Notohamidjojo veel gewezen op de gevaren van die tijd en de mensen voorbereid op een botsing die onafwendbaar leek. In 1964 zag hij die nog als één tussen het communisme en de islam, waarbij hij het leger buiten beschouwing liet. In dat geval zou het altijd ten koste gaan van de christenen. Als één van de weinigen durfde hij in die jaren, toen er in Midden-Java en zeker in Salatiga een grote psychische en dikwijls ook fysieke druk was van communistische zijde, in toespraken binnen de universiteit en de kerk zich hiertegen te weer te stellen door een beroep te doen op de Pantja Sila. Als zovele Indonesiërs van zijn generatie die nu nog leven is zijn houding tegen het communisme sterk bepaald door de Madiunaffaire, het communistische verraad tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Later is zijn aversie versterkt door de persoonlijke dreiging waaraan hij blootstond in de jaren vóór 1965. Zonder dit verleden in aanmerking te nemen valt het moeilijk zijn diep gewortelde argwaan tegen communistische acties te verklaren. Salatiga

dr. willmar sciiwabe nv- zaandam

In de periode 1949-1956 studeerde dr. Notohamidjojo in Djakarta rechten maar was tegelijkertijd leraar aan een kweekschool en schreef veelvuldig o.a. in een evangelisatieblad voor intellectuelen. De Zaaier, onder redactie van dr. Verkuyl. Dan, in 1956, wordt er een beroep op hem gedaan om de leiding op zich te nemen van een pas op te richten christelijke hogeschool voor lerarenoplei-

magazine

ding te Salatiga. Hij stond in grote tweestrijd want tegelijkertijd had hij het aanbod om medewerker te worden van prof dr. Resink aan de juridische faculteit van de Universitas Indonesia en zodoende een veelbelovende wetenschappelijke carrière te beginnen. Hij koos toch voor Salatiga en begon daar aan zijn grote levenswerk. Want hoewel aanvankelijk slechts als lerarenopleiding bedoeld, stond voor hem van het begin aan vast dat het moest uitgroeien tot een christelijke universiteit. Ook hierin werd hij weer sterk beïnvloed door dr. A. Kuyper en met name diens rede bij de opening van de Vrije Universiteit. Het is moeilijk om op dit moment een juiste beoordeling te geven van de waarde en invloed van Satya Watjana. Vergeleken met een aantal staatsuniversiteiten is het een kleine onderneming. Vergeleken met het academisch niveau van westerse universiteiten is het nog ver ten achter (maar dat geldt voor het gehele onderwijs in dit land). Toch zijn er een paar unieke zaken die aan de creditzijde staan. Satya Watjana beoogt een nationale universiteit te zijn en slaagt hier meer in dan welke andere universiteit ook. Niet alleen omdat er uit geheel Indonesië studenten bijeen zijn en leven - studentenflats - hetgeen op zich zelf al van uitermate groot belang is in dit land waar de onderlinge ethnische verschillen vaak nog zo'n voorname rol spelen, maar meer nog omdat veel afgestudeerden terug gaan naar hun vaak afgelegen gebieden: Nias, Toradja, Sumba en Irian-Barat, zodat de algemene trend van de trek naar het centrum, Djakarta, hierdoor, zij het in beperkte mate, wordt doorbroken. Een ander uniek verschijnsel is dat in een periode in de Indonesische geschiedenis waarin alles verslechterde en er een algehele ontreddering ontstond (1959-1967) hier iets werd opgebouwd. Men begon uit het niets in een bambu huisje dat na enige tijd instortte en nu beschikt de universiteit over een aardige campus waar de fraaiste en beste universiteitsbibliotheek van Indonesië staat. Het biedt gunstige studiefaciliteiten voor studenten uit geïsoleerde streken en het bruist van allerlei activiteiten om het verder uit te bouwen. De problemen waarvoor Satya Watjana nu staat zijn geweldig, vooral definanciële,maar een man als prof Notohamidjojo blijft optimistisch: 'We hebben vaker voor ernstigefinanciëlecrises gestaan en een uitweg gevonden. Bovendien beschikken we nu over een breed, bekwaam en dynamisch jong kader dat de begonnen taak kan voortzetten.' Het lijkt me nog te vroeg om definitief te kunnen zeggen dat dit optimisme juist is, maar zeker is het gerechtvaardigd en het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 370

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's