GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 270

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 270

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christelijk onderwijs had nooit zulke kansen 'In een bepaald automatisme hebben we een manier van omgaan met de leerlingen dat aantal christelijke waarden, zeer belangrijke zo'n doelstelling bestaat? In de nota zal teoverigens, alsmaar gekoesterd, belangrijk ge- vens aan de orde moeten komen, wat als antvonden en ze als kenmerken van het christelijk woord kan worden gegeven op die eerste vraonderwijs gegeven, waardoor we misschien toch gen, op welke manier dat alles dan kan worwel eens een beetje teveel de achtergronden van den overgedragen op de aanstaande leraren het onderwijs en wat dat inhoudelijk betekent die aan het instituut onderwijs volgen. in de overdracht aan onze kinderen, hebben In een gesprek dat VU-magazine had met verwaarloosd,' aldus begin december vorig drs. Gilhuis en drs. J. Schouten, plv. direcjaar een deelnemer aan een NCRV-radio- teur van het instituut, werd allereerst opuitzending over de 'identiteit van het christe- gemerkt, dat het de laatste tijd ook bij de lijk onderwijs'. Ruim een week eerder was opleiding van leraren aan de VU een punt over hetzelfde onderwerp gecongresseerd. van beraad is geweest, of niet ook deze aanTe oordelen naar de uitspraken voor de radio staande leerkrachten zouden moeten worden van enige deelnemers was het een goed con- geconfronteerd met de doelstellingen van gres geweest. 'Een geweldige ervaring,' had de christelijk (én openbaar) onderwijs. Dit jaar één het gevonden; 'boven verwachting,' oor- voor het eerst werd daarmee begonnen en deelde een ander. Duidelijk was, dat het con- werd een aantal seminars georganiseerd waarvan er één was gewijd aan 'de identiteit van gres had voorzien in een behoefte. Het christelijk onderwijs en zijn identiteit trekt openbaar en bijzonder onderwijs'. de laatste paar jaar uitvoerige belangstelling. Aan het slot van het gesprek werd door drs. Onder auspiciën van de unie School en Evan- Schouten opgemerkt dat christelijke scholen gelie wordt bij Kok te Kampen het ene terecht van de VU handreikingen verwach'cahier voor het christelijk onderwijs' na het ten in de vorm van informatie of eventueel andere uitgegeven. Drs. T. M. Gilhuis, voor- van onderzoek. Geld daarvoor is binnen het zitter van de unie, tevens verbonden aan het instituut niet te vinden; men vroeg zich af of Instituut voor pedagogisch-didactische vorming van aanstaande leraren aan de VU wijst Drs. Jac. Schouten erop dat hij dit jaar, evenals het vorige, zestig spreekbeurten over dit onderwerp heeft vervuld, zeer recentelijk nog op de Theologische Hogeschooldag in Kampen. Met het christelijk onderwijs en zijn identiteitscrisis heeft uiteraard ook de VU te maken, getuige de al enige jaren gevoerde discussie over grondslag en doelstellingen. Aan het Instituut voor pedagogisch-didactische vorming heeft de identiteitscrisis echter niet slechts een intern, uitsluitend op de VU betrekking hebbend karakter. Een van zijn taken bestaat namelijk uit het adviseren van scholen in het land. De gevraagde adviezen kunnen zowel betrekking hebben op pedagogisch-didactisch vakterrein als op het gestalte geven aan het 'christelijke'.

Nota Aan het instituut is een Nota in voorbereiding waarin zal worden getracht antwoord te geven op de vraag: hoe maak je de pretenties van je doelstelling waar, in de praktijk van het les geven; hoe merk je aan bijvoorbeeld het leerplan, de keus van leermiddelen, aan de 6

de VU-vereniging hierin niet een van haar 'bijzondere taken' zou zien liggen. In Kampen zei u dat openbaar en christelijk onderwijs voor dezelfde opdracht staan (het mogelijk maken van een leefbare wereld), maar dat alleen de uitgangspunten verschillen. Dat lijkt niet zo'n heel sterke motivering om er bijzonder onderwijs op na te houden. Drs. Gilhuis: Ik zei dat in verband met een door Boerwinkel geformuleerde doelstelling i^Het doel van opvoeding en onderwijs is de jonge mens zo te begeleiden en te stimuleren op zijn weg naar volwassenheid, dat hij steeds beter toegerust en gemotiveerd is om te bepalen, waar hij z'n krachten wil inzetten, om de algemene cultuuropdracht van de mens, namelijk deze aarde te bewerken en te bewaren in samenwerking met en tot vreugde van alle medemensen, op persoonlijke wijze gestalte te geven; daarbij zijn kritische zin ten aanzien van wat echt of onecht, waar of onwaar, recht of onrecht is te scherpen; en hem bereid maken op te komen voor verdrukten en ontrechten aan welke kant die zich ook bevinden'). Onder deze doelDrs. T. H. Gilhuis

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 270

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's