GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 527

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 527

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is maar één mens geweest van wie ik zeker concreto betekent dat (om het nu maar heleweet dat het hem nooit om zichzelf te doen maal naar de mens te zeggen): de olieboycot was en aan wie letterlijk niets dubbelzinnig mag de vrolijkheid van ons kerstfeest niet verwas. Ik bedoel daarmee niet dat ik kwaad storen. Anders zou er (om dat nu maar eens moet spreken van mijn medemensen om alle- te formuleren in een gebruikelijk geworden maal goeds van Jezus te zeggen. Hoe zou ik? beeldspraak) geen plaats voor Hem zijn in Ik heb ook mijn liefste gevonden. Maar zij is onze 'herberg'. een mens zoals ik het ook ben en zoals mijn Intussen, toen er voor Zijn moeder geen medemensen het zijn; we ontkomen niet aan plaats was in de herberg, zijn ze in de stal tede dubbelzinnigheid; we hebben een hart dat rechtgekomen. Al werd Hij in 'een voederbak ook de andere kant op kan. Maar bij Jezus voor dieren' (vertaling G.N.V.U.) gelegd. Hij was dat zo niet; het zou bij Hem in elk geval was even goed als een mensenkind op de wenooit gebeuren. Voor mijn besef is dat uit- reld gekomen. 'Maria bracht een zoon ter wegesproken in de belijdenis: Hij is ontvangen reld, haar eerste' (nog eens: vertaling van de Heilige Geest, geboren uit de maagd G.N.V.U.). Maria. Daar zit de rem in op iedere poging Als ik Lucas 1 en 2 goed gelezen heb en ook van ons zijn leven te vertalen in termen van de rest van dat derde evangelie met zijn verseks, geweld, politiek, ras, levensbeschou- halen over de barmhartige Samaritaan en met wing, filosofie of wat dan ook. de gelijkenissen over het verloren schaap, de Tot deze gedachten kwam ik, toen ik iets verloren penning en de verloren zoon, was moest opschrijven over onze viering van het Jezus een mens met wiens geboorte God zich kerstfeest in Nederland in 1973; en dan voor intensief bemoeid had, nog intensiever dan deze aflevering met artikelen over Versobe- bijv. met de geboorte van Simson en Samuel ring en over de Oliekrisis. Ik heb nog eens op- en van Johannes de Doper, maar een mens geslagen wat in de Christelijke Encyclopedie, die helemaal leefde voor de mensen die Hij tweede druk, 1959, onder het trefwoord 'Kerst- op zijn weg ontmoette en dan ondubbelzinmis' geschreven was door dr. J. J. Maak. 'Al- nig, want Hij leefde tegelijk helemaal van leen in verwerping van de mens en het mense- God en voor God. lijke kunnen en onvoorwaardelijke erkenning Zo tussen de bedrijven door zei Hij ook een van Christus als Kyrios, de Heer, is f eestviering keer: 'Ik zag satan als een bliksem uit de hemel in christelijke stij l mogelijk, d.w.z. zonder open- vallen' maar er waren belangrijker dingen. Of lijk of clandestien aan de wereld cijns te beta- Hever: als je blij wilt zijn, dan hierom, dat jullen'. lie namen staan opgetekend in die hemel, Dat is goed bedoeld, maar het gaat ver, vooral waar satan uit gevallen is, maar waar die Sadat: 'Alleen in verwerping van de mens'. Zo kommaritaan en anderen wél op de lijst staan, je er niet, dacht ik. Het gaat om de bevrijding Lucas 10:17-20. van de dubbelzinnigheid. Een jaar vóórdat dat deel van de Christelijke Encyclopedie ver- Om tot een slot te komen ga ik naar het begin scheen, schreef prof. K. H. Miskotte aan Ds. van dit artikel terug. Daar staat ook ergens (nu dr.) E. Ed. Stern: 'Wat maakt, naar ons het woord 'rem'. Ik bedoel dat letterlijk. Wij huidig christelijk besef, de wereld tot wereld...?ontwikkelen in onze dubbelzinnigheid, wan(vroeger meende men: bijv. de wellust, later: kelmoedigheid, tweeslachtigheid, ongerichtde wreedheid, enz.) Ligt het, dacht ik, niet in heid enz. een enorme vaart. We zitten ermee de ongeschiktheid van het hart, de onwil zich op het fameuze hellende vlak. We moeten iets te laten gezeggen dat het hart raakt?' (Zie door die gebieden van seks, politiek, geweld, de dissertatie van Stern 'Macht door gehoor- ras, levensbeschouwing, filosofie of wat dan zaamheid', blz. 123). ook heen. Maar niet in de richting van de afDat lijkt mij beter. Waar gaat,ons hart naar grond. We moeten de andere kant op (bekeuit? Dat kun je weten, dacht ik, als je aan je- ring'). Als je de helling opgaat, heb je de remzelf de vraag stelt: wat zou op het komende men niet zo nodig. Sursum corda dus. De harkerstfeest Groot Nieuws Voor U zijn? ten omhoog. Dat is een term uit de liturgie. G.N.V.U. is de titel van 'het nieuwe testament 'Laat ons onze harten in de hemel verheffen'. in omgangstaal'. Nu, wat zou je op hét kerst- Wat is namelijk de menswording Gods? Dat feest de aandoening van een Blijde Bood- God zo diep is afgedaald in de afgrond dat schap bezorgen? Ik dacht, kort en goed, een Hij ons daar vond en terwijl Hij daar ons leven proclamatie van de Arabische autoriteiten deelt, ons de andere kant uit dirigeert. Ons dat de olieboycot opgeheven was, en daarmee leven met seks, geweld en ga maar door, wordt dan vertaald in termen van Jezus, van uit! Dan kregen we een vrolijk kerstfeest. de uittocht, van de terugkeer, van de weg die Maar daar moetje dan wel over doordenken. omhoog voert. Dan wordt de verzoening tot Want we zouden er het kerstevangelie niet voor willen ruilen, zo is het nu ook weer niet, verandering, de Samaritaan is de naaste en de vijand wordt een vriend. echt waar niet! Dat maakt ongeremd vrolijk. En waarom niet? Gewoon omdat Jezus ons onze techniek niet misgunt. Hij zal alleen wil- En dat zit achter onze heilwens voor alle lezers: gelukkig kerstfeest. len dat we er onze ziel niet aan verkopen. In

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 527

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's