GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 121

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 121

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

lingen, ook met de Bantoes? En hoe kan er 'n gezindheidsverandering komen, want - let wel - er zijn mensen in Potchefstroom die voelen en denken, dat we hen gewoon moeten opnemen in onze kerk. Maar dat gebeurt niet wanneer het de overtuiging is van 50 a 100 mensen in Potchefstroom. Er moet 'n totale gezindheidsverandering komen bij alle mensen. Dat is 'n kwestie van opvoeding van de blanken, opvoeding tot 'n nieuwere gezindheid. En dat gebeurt niet in een dag. Voor ons is het probleem: hoe bewerkstelligt men zo'n gezindheidsverandering.'

den. Als er 'n universiteit als Turfloop blijft bestaan, dan moet er uiteindelijk voor lOO^A niet-blank personeel komen. Dat kan niet anders, maar op 't ogenblik kan het niet, want vanwaar moeten ze die mensen recruteren? Dat moet geleidelijkaan gebeuren. Als het nu zou gebeuren, zou het onderwijs niet op het niveau blijven van thans. Maar 'k heb sympathie voor het standpunt van de studenten van Turfloop. Het is de logische consequentie van het beleid, mijns inziens. Er zijn echter ook blanke docenten die niet wègwillen van de niet-blanke universiteiten, want ze zoeken echt en oprecht de belangen te dienen van de niet-blanke mensen. Ik weet - Wordt er dus in Potchefstroom ook gediscus- van docenten, die een senior-lectoraat hebben sieerd over het al of niet toelaten van zwarte en aan een niet-blanke universiteit en die 'n professoraat zouden kunnen krijgen aan een blankleurlingstudenten ? ke universiteit. En die willen niet weg, want 'Ja. Kent u het blad "Woord en Daad"? Dat ze voelen zich geroepen om de niet-blanken moet u geregeld lezen. Dan krijgt u 'n goede te dienen. Maar als de meerderheid van de indruk van wat er aan de gang is in Potchef- studenten in Turfloop alleen niet-blank perstroom. Er wordt voortdurend gediscussieerd. soneel wil, dan mogen ze het mijns inziens Uit dat blad krijgt u 'n indruk hoe acuut het hebben.' probleem voor ons is. Ik heb zo de indruk dat de mensen hier in Huiverig toont prof Cloete zich, wanneer VUNederland denken dat we maar voortleven met magazine blijft doorvragen over in Potchefde historische situatie en er ons geen zorgen stroom levende standpunten, om verklaringen over maken, maar dat is niet waar. Er is voor af te leggen. 'Ik mag geen uitspraken doen, mij geen reden om 'n conflict te zien tussen de die 'n officieel karakter hebben. Ik kan ook idealen van Beyers Naudé en onze idealen in niet namens mijn gemeenschap spreken, maar Potchefstroom. En ik geloof ook niet dat hij alleen mijn eigen opinie geven. Waarbij ik wil meer doet voor de oplossing van het probleem opmerken dat ik geen politicus ben, alleen een dan wij in Potchefstroom. Kijk, de mensen letterkundige. Maar ik kan wèl zeggen, dat er hier wéten niet wat wij in Potchefstroom doen, in Potchefstroom mensen zijn, die zich kriwat onze idealen zijn.' tisch opstellen en die verantwoordelijk nadenken over al deze problemen.' - Maar hoe blijkt dat? Wat doordringt, is dat Van actie-voeren in de zin van petities aanPotchefstroom zuiver blank is, ook in de tijd dat nemen en dergelijke tonen deze critici zich andere universiteiten 'gemengd' waren, zoals echter afkerig. 'Wij gaan liever 'n openlijk Kaapstad en dat toen Kaapse studenten zich debat houden over dit soort zaken en dissolidair verklaarden met een protestactie van cussie voeren in onze verenigingen en tijdzwarte studenten in Turfloop, er 1600 studentenschriften, dan met handtekeningenacties werin Potchefstroom een petitie aannamen, waarin ken. Dat is onze manier van doen niet. Daarhet geweld van Vorsters politie tegen de Kaapse om heeft het ook geen sensationele waarde studenten werd goedgekeurd. Het Chr Instituut voor de pers blijkbaar.' van ds. Beyers Naudé was toen .solidair met de Kaapse studenten. Dat 'Potchefstroom' met deze discussies in Zuid-Afrika weerstanden oproept bij feUe aanVan een dergelijke petitie blijkt prof Cloete hangers van de apartheid illustreert prof Cloeniets af te weten. De juistheid van een door te met het volgende verhaal. VU-magazine meegebracht bericht uit een 'Ik ontmoette eens een donateur van PotchefZuidafrikaanse krant kan hij bevestigen noch stroom, een rijke zakenman, die tegen me zei: Jullie van Potchefstroom krijgen van mij geen ontkennen. cent meer. Toen vroeg ik hem waarom niet. 'Ik weet van die petitie niets. Ik heb nooit 'n Zijn antwoord was: omdat jullie zulke felle tegenstanders zijn van de apartheidspolitiek! petitie getekend, van welke aard ook.' Dat is kritiek die wij in Potchefstroom weer - Hoe staat uzelf tegenover de solidariteitsactie krijgen vanuit het publiek. Hij is de enige niet. En deze man baseerde van de Kaapse .studenten? zich op wat hij had gelezen in het blad Woord 'Ja kijk, eh... Het zijn natuurlijk van die relle- en Daad en in het studentenblad Loog. Er tjes, die men dan krijgt op universiteiten. Ik moet natuuriijk ook een gezindheidsverandegeloof niet dat 't veelbetekenend was. Een van ring komen bij die man.' de redenen voor agitatie bij de niet-blanke studenten was dat ze alleen niet-blanke docen- Bij herhaling verzekert prof Cloete VU-magaten wilden. Dat moet uiteindelijk ook zo wor- zine, dat men in Nederiand onvoldoende op

de hoogte is en zich ter plaatse onvoldoende laat informeren. Het weigeren van visa aan Nederlanders, zoals recentelijk aan mej. Klompé, wordt door prof Cloete betreurd. Hij waarschuwt echter wel geen snelle veranderingen in Zuid-Afrika te verwachten. 'Dat gebeurt niet, vooral als iets in de traditie geworteld is. Hier in Nederland is de bezinning op de rassenproblematiek ook maar langzaam gegaan. Langzamerhand komt het ook in Zuid-Afrika wel. Ik ben 'n optimist. - Verandering in de richting van integratie? 'Kijk, niemand wil totale integratie in ZuidAfrika, ook de niet-blanken. Zo'n trots ras als de Zoeloe's wil geen integratie. Als men vandaag in Zuid-Afrika alle rassenwetten zou afschaffen, dan zouden er nóg mensen zijn, die niet in 'n bepaalde buurt willen wonen, segratie is 'n sociaal verschijnsel, ook in Nederland.' - Maar opgeheven zou dan toch worden dat men niet in Potchefstroom kan studeren op grond van zijn huidskleur. En van het feit dat 'n blanke hoogleraar aan 'n zwarte universiteit meer verdient dan 'n zwarte hoogleraar, alleen omdat hij blank is. 'Ik weet: het is niet goed, maar de blanke hoogleraar betaalt ook meer belasting dan 'n Zoeloehoogleraar. Uiteindelijk wordt het gelijk op die manier. Maar ik ben er vóór dat iemand die zwart is, precies hetzelfde salaris krijgt als iemand die blank is. Dat is mijn persoonlijk standpunt. Maar dan ook gelijk belastingbetalen. Ook 'n niet-blanke metselaar moet precies hetzelfde salaris krijgen als z'n blanke tegenhanger. Waarom niet?' - Dat is niet wat de Nationale Partij voorstaat en doet. Behoort u dus tot de oppositie? 'Ik ben niet in de oppositie van de Nationale Partij. Kijk, onze officiële oppositie in ZuidAfrika is niets waard. Zelfs de Progressieve Partij niet. Neem iemand als Breyten Breytenbach; ik geloof niet dat die sympathie heeft voor de Progressieve Partij. En de Verenigde Partij... ik weet niet welke verschillen er zijn tussen de Verenigde Partij en de Nationale Partij.' - Waarneembaar is wel, dat .sinds in 1948 de Nationale Partij de macht overnam, er .sprake is van een verscherping van de apartheidswetgeving. Er komen steeds meer rassenwetten bij. 'We geloven niet in 'n wettelijke oplossing van zaken. Hoe ont,staat een nieuw bewind? Door een gezindheidsverandering bij Jan en alleman. Iedereen moet verantwoordelijk nadenken over de situatie. Dat is mijn persoonlijke opinie. Tal van andere mensen, ook onder m'n vrienden, denken er misschien anders over. 13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 121

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's