GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 360

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 360

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

magazine

zie, uw loon is groot in de hemel... (Luc. è22). Snoopy springt voortdurend van vreugi e o p . Zelfs de nuchtere Lucy kan zijn vreugdedans niet verstoren. 'Geluk is niet alles op deze aarde, hoor,' schreeuwt ze tegen de vrolijke springende Snoopy. 'Geluk zal je in ieder geval geen gemoedsrust brengen, 'vervolgt ze even later als hij haar rustig voorbijdanst. De mogelijkheid, dat Snoopy Havelock Ellis heeft gelezen, is niet uitgesloten. (Het is bekend, dat Snoopy veel leest; hoewel we evenals Lucy teleurgesteld zijn wanneer we zien, dat hij z'n lippen beweegt tijdens het lezen!) De dans is de hoogste uiting van het geestelijk leven,' zegt Ellis. 'Want de dans is de mooiste, de meest verhevene en de beweeglijkste uiting van kunst, omdat ze geen vertaling of weergave van het leven is, maar het leven zelf.' 'Voor hen, die het leven werkelijk begrijpen, is de dans de enige pure kunstvorm,' zegt Snoopy. (Zie strip 11) Dit is het soort 'leven' waar Paulus over zei: 'De rechtvaardige zal uit het geloof leven' (Rom. 1:17). Want in het geloof is er een 'leven' en 'een blijdschap, die niemand u kan ontnemen' (Joh. 16:22). 'Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden, noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here' (Rom. 38:39). (Zie strip 12)

Ten slotte dansen Lucy en Snoopy samen vrolijk weg. 'Als je je tegenstanders niet kunt verslaan, kun je je maar beter aanpassen,' verklaart ze opgewekt. Snoopy is verder een goed symbool van het geloof, omdat hij zo goed weergeeft, dat het uiterlijk niets zegt over het feit of iemand een christen is of niet. Bovendien kan z'n uitzonderingspositie als hond dienen om aan te geven, dat een christen een zeldzame vogel' is, volgens Luther. Want God heeft niet alleen 'wat voor de wereld onaanzienlijk en veracht is' (1 Cor. 1:28) verkozen, maar ook zijn er volgens Christus' woord, 'maar weinigen uitverkoren' (Matth. 22:1-4). Snoopy is zich er waarschijnlijk van bewust, dat zijn lage en eenzame positie geluk kan brengen, dat hij 'door de mensen verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar is' (1 Petr. 2:4). Want als men een christen is, is men als het ware een christus-in-zakformaat en als men 'christus' is, betekent dat, dat je gezalfd en uitverkoren bent - en het betekent ook, dat je 'de gelukkige' bent. (Zie strip 13) Het feit dat Snoopy 'de gelukkige' is, verklaart ook voor een deel waarom het geluk van het kleine grut afhangt van de manier waarop ze met Snoopy optrekken. 'Geluk betekent: een warm jong hondje,' zegt Lucy in een strip terwijl ze Snoopy stijf tegen zich aandrukt. Maar een andere keer zegt Charly Brown tegen Lucy: 'Weet je wat me opvalt? Jij aait een hond nooit als je er een tegenkomt.' 'En wat dan nogF'vTaagt Lucy onverstoorbaar. 'Het bewijst alleen mofi- dat ik geen dierenliefhebber ben.' 'Nee, het is veel erger,' denkt Snoopy bij zichzelf 'Het is een symptoom van

een dieper gelegen gebrek.' En terecht. Want 'voorwaar, ik zeg u', leerde Christus 'in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan.' (Matth. 25:45). Schulz heeft eens gezegd: 'A Is je een christen bent, ben je één van de uitverkorenen, die geroepen zijn om God te dienen. 'Zij, die 'door Jezus Christus geroepen zijn' of door God uitverkoren, vormen een centrale groep binnen het Nieuwe Testament. Want 'de geroepenen' kunnen 'het geheimenis dat eeuv.'en en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans is geopenbaard aan zijn heiligen' (Col. 1:26) doorgronden; de gelukkigen die door God geroepen zijn, 'is het geheimenis van het Koninkrijk Gods gegeven, maar tot hen die buiten staan, komt alles in gelijkenissen!' (Mare. 4:11). (Zie strip 14) Evenals God 'in de wereld was... en de wereld Hem niet gekend heeft', is de christen vaak incognito en zo manifesteert de kracht van de christen zich gewoonlijk als zwakheid. Dat komt, omdat de christen evenals Christus als een slaaf temidden van de allerarmsten verkiest te leven om hen te redden. Daarom komt de christen meestal over als een soort waakhond (die van etensresten leeft) en op Snoopy lijkt, wanneer hij 's nachts over Chariie Brown waakt vanaf het dak van zijn hok. Maar Snoopy moet beseffen, dat hij hoewel hij 'achter in het veld' staat, 'de heerlijkheid des Heren uw achterhoede zal zijn' (Jes. 58:8). Vandaar, dat hij kan zeggen: 'In den hoge en in het heilige woon ik en bij de verbrijzelde en met de verbrijzelde en nederige van geest, om de geest der nederigen en, het hart der verbrijzelden te doen opleven.' (Jes. 57:15). Zodoende is het waarschijnlijk Snoopy's opvallende gelijkenis met die vreemde mensen, christenen genaamd, die altijd goede werken moeten doen (Titus 2:14), waarom we beter toch maar op onze hoede kunnen zijn voor deze onschuldigste aller waakhonden. (Zie strip 15) Het zal de lezer misschien in de loop van dit boek wat vreemd voorgekomen zijn, dat ik zo'n ernstige zaak als de christelijke boodschap in verband heb gebracht met humor. Daarom moeten we er misschien nog eens op wijzen, dat het christendom op alle terreinen van het leven z'n invloed doet gelden en ook, ja vooral zelfs, op het gebied van de humor. 'Het christendom... geeft het meest

®

/WAAROM SOMMIGM fVANON&ALSHONPEH eNWDEEEHALS

lKVlNpHrrEB,G,9HSNlFT HEUEMAALEFRL'JK . . .

NNAMIOM M O K T IK HOU 2UN?

ZUM..

J V 4^

è*.'f^l^^é'%,.*^^\M.4K^

•StTAt^*

44

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 360

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's