GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 219

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 219

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

gen en die we niet kunnen en ook niet wiUen ontwijken. Hier te weten van dat gedurfde woord uit de nieuwe grondslag - het evangelie - impliceert een perspectief Het is niet maar het perspectief van geïnteresseerde bewogen en barmhartige mensen. We begrijpen soms David weer, toen hij temidden van allerlei mogelijkheden liever in de hand van God viel dan in de handen der mensen. Dat is een verwijzing naar een perspectief van Goddelijke interesse èn onze interesse voor mens en wereld, voorrf/ewereld, die nog altijd staat in het licht van dat emotionele èn verontwaardigde woord van de God van Jesaja over de aarde en haar doelbetrokkenheid: Hij heeft haar gegrondvest, niet tot een baaierd heeft Hij haar geschapen, maar tot bewoning heeft Hij haar geformeerd: 'Ik ben de Here eh er is geen ander. Ik heb niet in het verborgene gesproken noch ergens in het land der duisternis' (Jesaja 46:18). Deze onverborgenheid van het perspectief sluit de poort voor elke vorm van hoogmoed en zelfbesef. Hier is de tijd altijd kort, gespannen ook voor de wetenschap, samengetrokken met het oog op wat op het spel staat. In die nieuwe, onderkende situatie wordt ook een nieuwe band zichtbaar met de velen, die reeds lang achter de Vrije Universiteit hebben gestaan vaak in een ongereflec-

teerde intuïtie omdat ze zelf niet alles konden volgen maar nu ook in een verhelderend inzicht dat samenhangt met de helderheid van deze betrokkenheid op het leven der mensen. Dat binnen de verwijde horizon allerlei spanningen kunnen optreden - tot in een schok van het vertrouwen toe - is mogelijk en begrijpelijk. Maar des te meer krijgt de verantwoordelijkheid een nieuwe evidentie. Juist als de vragen en onzekerheden zich vermenigvuldigen, soms op schokkende, maar altijd weer op intrigerende en stimulerende wijze. Er zijn altijd mensen geweest en ze zijn er ook nu, die vanuit eigen verworvenheden in een veilig huis bang zijn voor die vrije vaart op de zee van vele nieuwe mogelijkheden en zich dan teleurgesteld, wantrouwend en passief terugtrekken. Ze laten zich niet zo gemakkelijk overtuigen door het woord van Herman Bavinck, dat het woord van Johannes, dat de hefde de vrees uitsluit óók moet bedacht worden, waar het over de wetenschap gaat. Vanuit de nieuwe verantwoordelijkheid valt ons niet een overzicht, een inzicht in het futurum ten deel, onze begrensde horizon behoort - anti-fatalistisch - tot de opdracht. Niemand mag hier de gemakkelijkste weg kiezen - geschokt of teleurgesteld de weg der traagheid. Nu niemand - behalve enkele profeten, die brood eten -

met zekerheid kan zeggen, hoe ver het uur der wereldgeschiedenis is gevorderd, willen we ons bij dit nieuwe begin onzer universiteit laten herinneren de werkers van het elfde uur uit het evangelie, die nèt nog - op het nippertje - uit een hopeloze situatie werden gered - ze stonden aan de kant van de weg de situatie, waarin ze zeiden: niemand heeft ons gehuurd. Werkers van het elfde uur: het klinkt wat apokalyptisch en wat romantisch maar dat uur werd gevuld met een nieuwe opdracht, met belofte en perspectief Het is voor onze universiteit een uur, waarin alle verbeelding ridicuul wordt omdat als één taak werd volbracht, onmiddellijk weer nieuwe taken klaarstaan. Er is geen psychologische remedie tegen 'de future-shock, maar alleen een arbeidstherapie. Wie daartoe niet bereid is, heeft de grondslag der universiteit niet verstaan en maakt haar woorden ongeloofwaardig. Maar wie zich ter beschikking stelt en bereid is serieus die grote woorden te overwegen, bevindt zich in een open wereld, niet teruggetrokken, maar bereid tot het antwoord aan ieder die vragen stelt, óók over die grondslag en dat perspectief Het is vaak een tastend en zoekend antwoord, een op weg zijn èn blijven. Maar het is niet zonder uitzicht en verwachting.

De heer Daan Smit biedt de Iconingin een Medinilla magnifica aan (zie ooic Uit de Hortus, pagina 47).

y *

*'m0m.

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 219

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's