GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 362

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 362

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

kun je 'm beter niet tekenen.' Het christelijk geloof moet de mensen aanspreken in hun dagelijks leven, op hun eigen niveau; er zijn toch immers mensen die nooit 'literatuur' lezen en nooit verder komen dan de strip in de krant? Daarom kan een christen met Paulus zeggen: 'Voor de cartoonlezers werd ik een cartoontekenaar'. Christenen zijn er evenals Paulus, nooit op uit 'zich aan het leven van alledag te onttrekken, maar passen zich aan alle situaties aan met het doel om tenminste een paar medemensen teredden'. (1. Cor. 9:22). Alles, maar dan ook alles wat de christen doet, staat in het teken van de verkondiging van Christus' evangelie 'en iedere poging die niet op verkondiging gericht is, is onchristelijk'. 'Dat alles moet tot stichting geschieden' {l Cor. 14:26), zei Paulus, want dit is precies wat er bedoeld wordt met 'een ander even liefhebben als God. Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cymbaal'. (1 Cor. 13:1). Linus is hier zo'n 'klinkend metaal'' en speelt een soort 'omgekeerde Jonathan Swift' in de volgende cartoon. (Swift heeft namelijk eens gezegd, dat hij dol was op mensen, maar de mensheid verafschuwde). (Zie strip 18)

wanneer we zien, hoe Snoopy even later op z'n dooie gemak vanaf het dak van zijn hok ligt te vliegeren met dezelfde vlieger. Maar wanneer Koning Lear op het toneel neervalt met zijn dode dochter in zijn armen en ze beiden 'nooit, nooit, nooit, KOO/Ï'meer zullen opstaan, is deze scène geenszins komisch. En inderdaad hebben enkele esthetici beweerd, dat de term 'christelijke tragedie' een contradictio in terminis is. Wanneer de christen het merkwaardige begrip van Gods genade ernstig opvat, leert hij paradoxaal genoeg, dat hij de situatie van de mens hier op aarde niet te zwaar moet opnemen. Graham Greene heeft aan deze hoop gestalte gegeven in zijn boek: 'The Heart of the Matter' waarin hij Rilke als volgt citeert: 'Wij vallen allemaal. Ik ook. Wij lijden allemaal aan die vallende ziekte waar niemand aan ontkomt. En toch is er Eén, die ons bij al dat vallen altijd opvangt.' Evenals er aan iedere komedie tenslotte een 'happy end' komt, zo is dat ook het geval in het christendom en wel voor alle mensen 'Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden'. (1 Cor. 15:22). Daarom zijn de lach in het blijspel en de vreugde van Christus' evangelie nauw aan elkaar verwant. Schulz heeft eens gezegd: 'Ik geloof heel sterk in wat de kerk "een heilige manier van leven" noemt. Ik vind, dat het leven zo zuiver mogelijk geleefd moet worden . .. Ik suggereer hier natuurlijk niet, dat we helemaal buiten het normale leven moeten 46

De Peanutsstrip leent zich gemakkelijk voor dit soort christelijke interpretaties, of ze nu door Schulz zo bedoeld zijn of niet. Daarom gaan staan, want we blijven gewoon onze ver- kan deze strip - en ook ontelbare andere plichtingen houden en moeten nu eenmaal vormen - een essentiële rol vervullen in het leven in de omgeving waar God ons geplaatst voortbestaan van de kerk door zinvolle 'onheeft. We moeten ons best doen een goede derwerpen van gesprek' voor de kerk en de invloed uit te oefenen en iedere dag bewust cultuur aan te dragen. De kerk krijgt in deze beleven; dit betekent echter niet, dat het leven strip een hoeveelheid gelijkenissen van en niet op een "heilige" manier geleefd kan wor- voor deze tijd aangereikt, die haar een goede gelegenheid geven een duidelijk en meer den.' Betekent dit soms, dat iedereen dan een eigentijds getuigenis van de Heer te zijn. dienaar van God kan zijn, ongeacht waar hij Want iedere christen moet vol zijn van de zich bevindt of wat voor werk hij doet? Be- christelijke getuigenis: hij moet veel over tekent dit ook, dat iedere christen in zijn Jezus spreken en zeggen, dat Hij alleen de woorden, werk, kortom in z'n hele levens- Heer en Heiland is. Maar de christenen moewijze, moet laten uitkomen welk geloof hem ten niet teleurgesteld zijn wanneer hun getuibezielt? Betekent dit zelfs, dat een man die genis niet gehoord of begrepen wordt door zich door God in de onmogelijke positie van diegenen, die door henzelf het meest bemind cartoontekenaar geplaatst ziet, van daaruit worden, want het 'succes'van iedere christeneen manier moet trachten te vinden om zijn getuigenis wordt uiteindelijk toch bepaald 'invloed' uit te oefenen? We nemen aan, dat door God. (Zie strip 19) Schulz dit inderdaad bedoelt en ook, dat dit juist is wat hij zelf doet in zijn cartoons. Maar houd goede moed, Charlie Brown, Tekent Schulz dan niet alleen maar 'leuke want tenslotte is er één, die van je houdt. . . strips voor de krant'? Jazeker, maar hij ge- en deze iemand is een kleine, nederige afbruikt zijn humor ook als 'dekmantel om van schaduwing van een veel verhevener Iemand! daaruit zijn scherpe geest te tonen', om met Shakespeare te spreken. We zouden echter ook niet willen, dat de lezer denkt dat er achter iedere Peanutsstrip een diepere theologische gedachte zit. Als dit het geval was, zou Schulz net zoveel belangstelling hebben als Shakespeare wanneer deze alleen maar monologen in de stijl van Hamlet had geschreven! Maar aan de andere kant heeft Schulz gelijk wanneer hij zegt: 'Als je in een cartoon niets te zeggen hebt,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 362

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's