GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 335

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 335

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is er de komende tien jaar aan resultaat te verwachten? En wie gaat er met deze resultaten iets doen? Prof. Van Paassen: In de eerste plaats is het werk ten nutte van inzittenden van auto's, waarbij we zoveel mogelijk de graad van het letsel naar beneden proberen te brengen, zodat we niet meer zware hersenletsels of zware buikletsels krijgen. In de tweede plaats zal uit de onderzoekingen die in veel landen worden gedaan (op het congres waren zeventien landen vertegenwoordigd) iets komen voor degenen die automobielen construeren. Ik denk hierbij aan iets dat al is tot stand gebracht: de handrem stond tot ongeveer vijfjaar geleden in de meeste auto's vlak voor de knieschijf Dat leverde per jaar 1500 knieschijf-fracturen op in Nederland. Nu de handrem is verplaatst, is die toestand veel beter geworden. Voor de wetgever is

daarbij natuurlijk ook het een en ander te doen. Het grote aantal verkeersdoden dat wij op het ogenblik hebben, zou met zo ongeveer zeventig procent worden teruggebracht wanneer werkelijk iedereen een veiligheidsgordel zou dragen. De heer Bastiaanse: In landen waar de gordel verplicht is gesteld, zijn drie interessante dingen naar voren gekomen: de mensen hebben zich helemaal aangepast aan de gordel en hebben zonder protest de verplichting aanvaard; verder bleken de mensen de gordel in de stad meer te gebruiken dan buiten de stad; vroeger was dat andersom. Dit moet verband houden met de politiecontrole die in de stad veel intensiever is dan daarbuiten. Tenslotte was er dan de enorme vermindering in aantal doden en gewonden. Een Amerikaan heeft gezegd: wanneer we van nu af aan allemaal een autogordel gaan dragen, en bromfietsers een helm, dan kan er van ieder ziekenhuis een verdieping af

Epidemie

Proef met heupgordel: snelheid bij 'botsing': 30 kilometer per uur

Over de omvang van de verkeersepidemie had dr. G. M. Mackay van de universiteit van Birmingham het congres een paper gepresenteerd waarin hij voor wat betreft de EEG-landen kwam op ruim anderhalf miljoen gewonden en bijna 60.000 doden in 1970. Ruim 28 procent van de slachtoffers waren voetgangers, bijna 23 procent motorrijders of fietsers (Nederland met zijn vele fietsen en brommers steeg flink boven dit EEGgemiddelde uit: 35,7 procent), ruim 44 procent inzittenden van auto's en bijna 5 pro-

cent van andere voertuigen. 'Het is duidelijk,' zo schreef dr. Mackay, 'dat in de meeste ontwikkelde landen letsel door ongelukken de plaats heeft ingenomen van besmettelijke ziekten wat betreft de doodsoorzaak.' De meeste landen zouden, volgens dr. Mackay, een stijging in het aantal verkeersongelukken mogen verwachten, tenzij er verderstrekkende maatregelen zouden worden genomen. Want terwijl het aantal auto's in de Verenigde Staten op het ogenblik gelijkblijft (één auto per twee inwoners), groeit het aantal in Europa nog met een snelheid die het autopark elke tien jaar doet verdubbelen. In de westerse wereld zullen mensen die hun halve leven achter de rug hebben eerder om het leven komen door ongelukken dan door andere oorzaken, maar, zo schreef dr. Mackay, 'in tegenstelling tot vele conventionele ziekten is het nog maar kort geleden dat de wetenschappelijke wereld letsels en ongelukken is gaan onderzoeken. Het woord "ongeluk" alleen al houdt voor sommige mensen verband met een onberedeneerbare gebeurtenis, waarop de gewone oorzaak-gevolgverhoudingen en waarschijnlijkheden niet van toepassing zouden zijn.' Verkeersongelukken en de slachtoffers daarvan, zouden niet meer moeten worden beschouwd als een tol die de weggebruiker te betalen heeft vanwege het feit dat hij is gaan rijden, maar als object van studie, waarbij net als bij andere ziekten gebruik moet worden gemaakt van wat de medische en technische wetenschappen te bieden hebben.

Levens redden Tijdens een persgesprek na afloop van het 19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 335

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's