GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 176

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 176

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

magazine

Je weerzo'n gevoelige intellectueel, iemand die bij het minste pijntje piept, terwijl anderen in dezelfde situatie er veel minder van laten blijken.'T>t mate van pijnbeleving in veel gevallen blijkt ook afhankelijk van de situatie waarin de patiƫnt leeft met betrekking tot anderen. Verkuyl: 'Kinderen hebben minder last van pijn, wanneer ze naar hun moeder kunnen gaan en daar liefde ontvangen - eenzelfde verschijnsel doet zich voor bij volwassenen. Ik zou tal van voorbeelden kunnen noemen van mensen die in staat zijn pijn te vergeten omdat ze zich ingebed weten in de verwarmende liefde van een gemeenschap of een relatie die voor hen zorgen wil.' Het woord pijn, voortkomend uit 's mensen magische overpeinzingen over ziekte, is afgeleid van poena (straf), aldus prof dr. J. A. M. Meerloo uit Amsterdam in een essay over A angst en pijn, gepubliceerd in het laatste \ | februarinummer van Arts en Wereld. Pijn en ziekte werden oorspronkelijk uitgelegd als bestraffing voor het overtreden der goddelijke geboden. Daarom kunnen vele mensen gemakkelijker met pijn leven dan met gevoelens van schuld. Voor hen is pijn een soort boetedoening. Pijn en angst: de vrienden die

wij verloochenen, zo noemde prof Meerloo zijn artikel. Zij behoren tot de indrukwekkendste waarschuwingssignalen van het organisme - zij waarschuwen de mens dat er iets verkeerd gaat binnen het organisme, of dat er gevaar dreigt van buitenaf Maar de overbewuste mens raakt vaak in de war over die alarmsignalen. Zijn pijn kan zuiver denkbeeldig zijn en zijn angst alleen maar een verwachting van iets dat nooit gebeuren gaat. Het is de kunst der medische begeleiding, aldus prof Meerloo, om uit te vinden met welke bedoelingen symptomen en alarmsignalen zoals pijn en vrees verbonden worden. De scholier die herhaaldelijk schoolziek is en hoofdpijn heeft, zal tenslotte in zijn eigen ficties gaan geloven en naar de dokter willen. Maar een andere scholier met diezelfde vage gevoelens van hoofdpijn en vrees om naar school te gaan, kan reeds de beginsymptomen van een hersentumor hebben.

Gevaarlijk Een Amerikaans filmteam, werkend aan een documentaire over pijn, ontdekte in een achterafgebied een familie die door een erfelijke afwijking geen pijn kende. Behalve de vader had geen van de andere gezinsleden ooit de sensatie van pijn ondergaan. Een hoogst gevaarlijke toestand, die alleen door de vader kon worden overzien. Hij moest bijvoorbeeld

de soep voorproeven, want de anderen zouden ongemerkt hun mond kunnen branden. Hier was pijn de afwezige vriend, die blijkens deze situatie toch eigenlijk node gemist kan worden. Een heel opvallende benadering van pijn ten slotte, komt van de arts dr. W. Metz uit Amhem die in 1964 in Leiden tot doctor in de sociale wetenschappen promoveerde op een dissertatie getiteld: 'Het verschijnsel pijn'. Dr. Metz stelt dat het onderzoek naar de pijn in hoofdzaak berust op twee methoden. De ene methode (die van de fysiologie) gaat ervan uit dat pijn wordt veroorzaakt door een pijnprikkel. Daarbij is het van belang na te gaan van welke aard de prikkel is en vervolgens op welke manier precies die verbinding van pijnprikkel naar pijnervaring verloopt en tot stand komt. Deze methode van onderzoek vooronderstelt dat de mens ondergeschikt is aan zijn organisme. Dr. Metz kiest voor de andere methode, nl. die van de observatie, de klassieke methode der geneeskunde. Door observatie van de pijnlijder blijkt dat het menselijk beleven in hoge mate wordt bepaald door de relaties met de omringende werkelijkheid. De mens is bij de observatie geen speelbal van, maar meester over zijn organisme. Dit opent voor de theorie en de behandeling van de pijn onvermoede vergezichten.

GROOT NIEUWS VOOR U het nieuwe testament in de omgangstaal. Uitgave Nederlands Bijbelgenootschap/ Katholieke Bijbelstichting

'. . . Het gebezigde Nederlands is erg goed, men zou willen dat dit de werkelijke omgangstaal was.' (ELK) '. . . een zendingsbijbel. . . Een vertaling met een eenvoudige woordenschat en een doorzichtige zinsstructuur.' (Trouw)

Pocketuitgave, prijs f 9,90 (niet franke). Bestelnummer 10.101.7 Verkrijgbaar bij Nederlands Bijbelgenootschap, Postbus 620, Haarlem, tel. (023) 25 82 01, postgiro 63635, en bij de boekhandel.

16

'. . . We zijn blij met deze uitgave.' (GPS-blad) '. . . Zeer aanbevolen.' (Chr. onderw. in de openb. sch.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 176

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's