GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 485

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 485

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. Antonie Wessels

De tong van de Arabieren Juist dezer dagen draait er in Beirut een paalde vooroordelen (uiteraard is het voorEgyptische kleurenfilm, 'De Mus', van de beoordeel geen westers privilege en geldt het kende Egyptische cineast Jussef Chahinne. De ook omgekeerd) ten opzichte van de Arabietekst van de dialogen is geschreven door een ren. Hij identificeert hen met de Islam, tervan de door president Sadat van Egypte ontwijl er volgens sommige schattingen van de slagen journalisten, Lutfi al-Khuli. De film honderd miljoen Arabieren tien miljoen handelt over de gebeurrtenissen die de inwoChristen zijn. (De Egyptische Koptische paners van Cairo, soldaten en burgers, doorleeftriarch, Anba Shenuda, die als officier streed den in de dagen voor en tijdens de juni-oorlog in de oorlog van 1948 heeft verzocht om opvan 1967. Dagen waarin de bevolking werd gegeroepen te worden in actieve dienst.) voed met illusies en leugens. Men ziet en hoort Van alle vreemde godsdiensten is de Islam hoe de luidsprekers in Cairo's straten overaltijd het meest negatief afgeschilderd, onwinning op overwinning van het Egyptische getwijfeld omdat het de enige grote naleger melden. En dan tenslotte de schokkende Christelijke godsdienst is. Geen godsdienstclimax, de authentieke opname van de telestichter was zo impopulair in het westen als visie-uitzending waarin de overleden Egyptische Mohammed. Terwijl de Buddha zo populair president Gamal Abd al-Nasser op de avond was dat zijn legende in de vorm van de Barvan de negende juni de schaamtevolle nederlaam en Josafat-legende in de christelijke kalaag erkent en zijn aftreden aankondigt. lender werd opgenomen, werd Mohammed De film, die zo eerlijk kritiek uitoefent op deze Dr. A. Wesseis, docent aan de Near East beschreven als een slecht mens, die onwaar1967 oorlogssituatie, is momenteel verboden in School of Theology in Beiroet (Libanon) dig was het profeetschap te dragen, die overEgypte en wordt alleen daarbuiten vertoond. en wetenschappeiijk medewerker aan het matig belangstelling voor de andere sekse Een filmcriticus in een Libanese krant schreef Instituut voor Godsdienstwetenschappen zou hebben gehad en die tenslotte met gehoe de cineast de vinger op de wonde had ge- aan de VU, schreef voor VU-magazine weld - met het zwaard in de ene hand en de legd. 'Ik denk niet,' zo schrijft hij, 'dat "De een beschouwing naar aanleiding van de Koran in de andere hand - zijn godsdienst Mns" de Arabische massa's nit hun verdoving jongste oorlog tussen Israël en de Arabi- zou hebben uitgebreid. zal halen, maar vcelke film slaagt daar vfel in?' sche landen. Het westen is zwaar geschokt geweest door fT^'Orient/Le Jour, 17 september 1973). het feit dat in de gebieden waar de kerk eens Deze film die ik een paar weken geleden zag, kan als een goede aanloop dienen om in kort bestek iets te zeggen over de achtergronden, en Nasser, sprekend tot leden van de nationale assemblee, kort voor het uitbreken van de juni oorlog in 1967. Hij vooral dan de psychologische, van het huidige bracht de Egyptenaar een gevoel van zelfrespect bij. conflict en de mogelijke gevolgen die de gebeurtenissen van deze dagen kunnen hebben op de toekomstige ontwikkelingen. Dit artikel is geschreven op zondag 14 oktober in Beirut, terwijl de radioberichten de opmars van het Israëlische leger op Damascus melden. De ernst van de situatie is duidelijk. Generaal Dayan verklaarde op de eerste dag, 'Ik hoop dat de Arabieren zeer zwaar zullen betalen. Ons doel is niet alleen hen terug te drijven, maar zeer vele slachtoffers te maken.' (Newsweek, oktober 15, 1973, p. 10.) President Sadat kondigt aan dat hij eventueel bereid is de helft van zijn leger in de Sinaï achter te laten.

Vooroordelen Wil een westerling de Arabische wereld verstaan, dan zou hij eerst een 'sensitivity-training' moeten ondergaan. D.w.z. sensitief worden voor de Arabische cultuur, levensgevoel, wijze van reageren en evalueren. Er bestaat een diepe kloof tussen de Arabier en de westerling. De westerling heeft zijn be13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 485

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's