GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 204

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 204

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

waarin gesproken wordt van het bidden tot goden die rondom houten beelden vereerd worden, maar die niet behouden kunnen (vs 20) en waarin betuigd wordt dat Jahwe de God is die handelt midden in de geschiedenis en die heil brengt. En er is geen God, behalve Hij, 'een rechtvaardige, bevrijdende God is er buiten Mij niet, zegt de Heer' (Jes. 45 :21 vv). Wat bevrijding, redding, heil ook voor diepte en hoogte en breedte hebben mogen, het is God van wie de redding komt. De God van de Bijbel is waarachtig en uniek Bevrijder. En zelfs als Hij mannen en vrouwen in bepaalde noodsituaties zendt (een element dat zeer sterk behcht werd ook voor nu), dan worden die mannen en vrouwen door Hem gezonden en door Hem geleid en in staat gesteld als redders, bevrijders, 'richters', dienaars van de Messias bevrijding uit noodsituaties te effec-

tueren als teken van totale Bevrijding. God bevrijdt door Jezus Christus, de Messias, de gekruisigde en verrezen Heer van het gekomen en komende Messiaanse Rijk. Het viel mij in alle documenten op hoe als het om de vraag ging door wie God bevrijdend, heilbrengend handelt, alle lijnen, liederen, belijdenissen convergeerden rond Jezus Christus de Heer, Rondom Hem klonk op Golgotha het spotwoord: 'Anderen heeft hij bevrijd, zichzelf kan hij niet bevrijden' (Marcus 15:31). Juist van Hem die zichzelf niet bevrijdde, maar zich inzette tot in de dood des kruises voor de wereld werd ook in Bangkok unaniem beleden: 'Er is geen behoud, geen "salvation", dan alleen in Hem' (Handelingen 4:12). Er waren mensen bijeen van onder de zuidelijke hemel, de noordelijke, de westerse, de oosterse hemel. Maar zij

magazine

beleden dagelijks, dat er onder de gehele hemel geen andere naam tot behoud is gegeven dan de Naam van Jezus. Hij bevrijdt van vrees en angst, van zonden en boze geesten, van ziekten en wanhoop, van legalisme en krampachtige pogingen tot zelfverlossing, van verkeerde mentaliteit en levenshouding en van - naar de woorden van M. M. Thomas - pseudo-religiositeit en pseudo-spiritualiteit. Hij bevrijdt van de dood. En het doel van zijn bevrijding is om te bevrijden tot het liefhebben van God en de naaste.

Vindingrijk Het is merkwaardig te merken hoe overal weer met nieuwe energie en vindingrijkheid gezocht wordt naar de interpretatie van de gestalte van Jezus. Ieder probeert Hem te annexeren. De pacifisten en de vrijheidsstrijders, de oosterse orthodoxie en de protestanten. Maar ik had het gevoel hoe er een nieuwe eerbied was voor Hem, die zich niet laat annexeren, maar die tot ons behoud beslag legt op ons leven en die ons roept Hem te volgen en het kruis op ons te nemen in de richting van het Messiaanse Rijk. De omvang, de dimensies, de versnellingen in het heil. Een van de meest aangrijpende trekken van de bezinning op het heilshandelen Gods was, dat er algehele overeenstemming bestond in de overtuiging dat Gods heil het totale leven raakt en dat het absoluut niet beperkt is tot het persoonlijk behoud. Vooral de deelnemers uit Aziƫ, Afrika en Latijns-Amerika wezen er telkens op, dat het onbijbels is om het heil tot het persoonlijke zieleheil te beperken.

Totale mens Dr. M. M. Thomas zette treffend uiteen, dat de zending bewust of onbewust altijd gericht is geweest op de totale mens en dus ook op de vernieuwing van de samenleving. Hij schreef ergens: 'Ondanks alle obstakels zagen de paria's in India, de armen, de weduwen, de wezen het christelijk geloof als een bron van een nieuwe humaniserende invloed en als de fundering van een echt-menselijke gemeenschap. Daar waar bekering echt was, hetzij van individuen of van groepen, zagen de bekeerlingen "salvation in Christ", redding in Christus, niet alleen in termen van persoonlijke redding, of als de hemel na de dood, maar ook als de geestelijke bron van een nieuwe gemeenschap op aarde, waarin hun menselijke waardigheid en status erkend werd.' Men zou kunnen zeggen, dat in Bangkok over heil en bevrijding gesproken werd in 44

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 204

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's