GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 170

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 170

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

politieke partijen, democratisering, nieuwe bestuursvormen, sociaaleconomisch beleid, wortingbouw . REGEREN - REAGEREN een cursus burgerschapskunde 40 schriftelijke lessen voor f 25,partijen en partijstelsels, volksvertegenwoordigers, recht en rechtspraak, gemeente en provincie, milieubeheer . . . POLITIEK BEKEKEN een oriënteringscursus 12 schriftelijke lessen voor jongeren voor f 9,50 ontwikkelingshulp, kolonialisme, bewapeningswedloop, bevolkingsexplosie, internationale samenwerking . WERELD OP HANDEN een cursus over ontwikkelingssamenwerking 10 schriftelijke lessen voor f 10,- (i.s.m. NOVIB) het raadlidmaatschap, de begroting, ruimtelijke ordening, subsidieregelingen, gewestvorming . . . DE GEMEENTERAAD een cursus gemeentepolitiek 24 schiiftelijke lessen voor f 25,Wet op de ondernemingsraden, vergadertechniek, bedrijfseconomie, de vakbeweging, sociale verzekeringen, personeelsbeleid . . . DE ONDERNEMINGSRAAD een cursus voor ondernemingsraadleden 34 schriftelijke lessen voor f 45,Vraag nog heden een folder voor nadere inlichtingen onder vermelding van de letters VU bij STICHTING BURGERSCHAPSKUNDE, Postbus 349, Leiden, tel. (071) 93403

36

met deze aanspraak komt, wordt veroordeeld, zoals Bahullah, de leider van de Bahai-secte, ook bekend in het Westen. Een van de specifieke punten van de Ahmadiyya, waarin zij van de orthodoxe moslims verschillen, is dat zij geloven dat Jezus niet werd gekruisigd, maar naar Kashmir zou zijn uitgeweken, waar hij op hoge leeftijd zou zijn gestorven. Zijn graf wordt in Srinagar getoond. Het was Mirza Gholam Ahmad's overtuiging dat door deze bewering de christenen spoedig hun geloof zouden verliezen, als bleek dat hun overtuigingen op geen enkele basis gegrond waren. Nu heeft de Ahmadiyya een grote missionaire activiteit ontwikkeld. De meeste Westeuropeanen kennen de Islam meestal alleen via de Ahmadiyya-beweging. De moskee in Den Haag is door hen gebouwd. Zij hebben in vele talen, ook in het nederlands, de Koran vertaald en verspreid. Zij kenmerken zich door een scherpe anti-christelijke houding. Vooral in West-Afrika is de beweging zeer sterk. Het schijnt dat 60% van alle moslims in Ghana, Ahmadi's zijn. Zij zijn ook zeer actiefin Indonesië. In Pakistan heeft deze beweging tot veel moeilijkheden aanleiding gegeven. Vooral in de vijftiger jaren kwam het tot felle botsingen. De orthodoxe moslims wilden, dat deze 'ketters' buiten de wet werden gesteld. In 1953 werd het probleem 'opgelost', doordat bepaald werd dat een ieder, die van zich-

zelf zei dat hij een moslim was, als zodanig werd erkend. In het midden van 1974 kwam het weer tot onregelmatigheden. Er zouden moskeeën van Ahmadi's zijn aangevallen en boeken van hen op straat verbrand. Het is zoals steeds geen zuiver godsdienstig probleem. De Ahmadi's hebben door een goede organisatie en door allerlei belangrijke posities die zij bekleden een grote invloed in het land, wat de jaloezie opwekt van andere groepen. Bhutto kwam onder druk te staan van de orthodoxe kringen in Pakistan om nu definitief stelling te nemen tegen de Ahmadi's. Een belangrijk intellectueel moslimleider, met wie ik in India sprak, voorspelde dat Bhutto gedwongen zou zijn aan de orthodoxie toe te geven. Zijn voorspelling kwam uit. Op zeven september 1974 loste de nationale vergadering van Pakistan de Qadian-issue op door unaniem enkele voorzieningen in de constitutie te amenderen. De nieuwe clausule definieerde de niet-moslim als volgt: 'ledere persoon, die niet gelooft in de absolute en onvoorwaardelijke finaliteit van het profeetschap van Mohammed (vrede zij op hem) als de laatste der profeten of er aanspraak op maakte een profeet te zijn in enige zin van het woord of van enige beschrijving welke dan ook na Mohammed (vrede zij op hem) of zulk een pretendent als profeet erkent of een godsdienstig hervormer, is geen moslim in de zin van de constitutie of wet.'

j . c. boxsem assurantie-adviseur autoverzekeringen nnet extra hoge kortingen voor academici en medew/erkers van de Universiteit, overname no-claimkorting

ziektekostenverzekering, zeer concurrerende premies, uitstekende voorwaarden

praktijkfinancieringen voor artsen en tandartsen

woningfinanciering, hypotheek mogelijk tot 110% voor academici, zeer vlotte service

Amsterdam - Stadionweg 116 - postbus 7280 telefoon: 020-760071 (9 tot 22 uur)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 170

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's