GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 234

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 234

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

betaald. Van de kant van de overheid is dat een aantrekkelijke formule, want vrij nauwkeurig kan op deze wijze worden bepaald, wat aan inkomsten te verwachten is. Van de onderneming uit bezien echter, betekent het in feite dat de bijdrage van elke onderneming aan de financiering van de collectieve uitgaven afhankelijk is van het aantal werknemers dat men in dienst heeft. Dr. De Vries had zich vooral ook op andere mogelijkheden bezonnen nu er de laatste jarenn steeds meer zorgen rijzen over de ontwikkeling van de werkgelegenheid. Was het onder zulke omstandigheden nog wel juist om voor de financiering van de collectieve sector zo sterk te leunen op het loon? Er zou zijns inziens naar gestreefd kunnen worden de druk op het loon, in de vorm van loonbelasting en sociale lasten, te verminderen. Wanneer het brutoloon zou worden bevroren en tegelijk door vermindering van loonbelasting en sociale lasten het nettobesteedbaar inkomen van de werknemers

zou kunnen blijven stijgen, dan zouden de loonkosten voor de ondernemers worden gestabiliseerd, terwijl de werknemers toch de middelen hebben om hun consumptie te blijven verhogen. 'Er ontstaat dan een gunstiger verhouding tussen de totale bestedingen (door de werknemers) en de totale kosten (voor de ondernemer) met als zeer waarschijnlijk gevolg, dat het aandeel in het nationaal inkomen van de overige (bruto-) inkomsten (d.w.z. andere dan lonen en salarissen) omhooggaat. Wanneer de overheid dan eerst afwacht, waar het geld wordt besteed, m.a.w. afwacht, waar de hoge winsten terecht komen, dan kan ze - bijvoorbeeld door verhoging van de vennootschapsbelasting - daaruit haar uitgaven mede financieren.' En hoe worden in zo'n situatie de sociale voorzieningen gefinancierd? 'Op het ogenblik is het zo dat de uitkeringen krachtens de sociale wetgeving worden gefi-

nancierd uit de premies die de werknemers zelf betalen, terwijl in de situatie die ik zo juist heb geschetst, die premies niet voldoende meer zullen zijn om de uitkeringen mee te kunnen verrichten. Er zal dus een beroep moeten worden gedaan op andere belastingopbrengsten. Wanneer nu een situatie kan worden bereikt waarin de vennootschapsbelasting aanzienlijk meer dan nu zal opbrengen, kan via een omweg een deel van die belasting daarvoor worden gebruikt. Ik zou me een overheid kunnen voorstellen die streeft naar een vrij hoog aandeel van winsten in het nationaal inkomen, (we spreken over bruto-grootheden) en om die reden het loon niet al te zwaar wil belasten. Maar van dat hoge winstaandeel in het nationale inkomen zou die overheid dan een groot stuk naar zich toe moeten trekken. Je kunt zeggen: die winst is beschikbaar voor allerlei investeringen die de onderneming wil doen; je kunt echter ook zeggen: die winst is beschikbaar voor de financiering van allerlei activiteiten die we als samenleving belangrijk vinden en die kunnen tenminste even belangrijk zijn als de snelle groei van een onderneming, zeker wanneer niet alleen wordt gedacht aan een hoog welvaartsniveau, maar ook aan het welzijn. In socialistische landen wordt een deel van de winst vaak gebruikt voor het financieren van .sociale activiteiten zoals het verbeteren van de woningen van de werknemers. In ons systeem gaat zoiets moeilijk rechtstreeks, maar wel zou de overheid een belangrijk deel van de winsten voor dergelijke doeleinden kunnen afromen.' 'De grote vraag is of de vakbeweging het aan de overheid zal willen overlaten een groot deel van de winsten naar zich toe te halen. Het is nogal strijdig met haar positie. Ze is per traditie geneigd tegenover elke stijging van de winst haar looneisen te stellen en bovendien is ook zij een organisatie die naar groei en continuïteit streeft. Ze zal de neiging hebben zich te verzetten tegen een ombuiging van het beleid in een richting die haar misschien het gevoel geeft, dat ze bij het oplossen van het vraagstuk van inkomensverdeling overbodig zou kunnen worden.'

ASSURANTIEBEDRIJF VAN DIJKEN B.V. GRONINGEN Petrus Campersingel 225 postbus 4008 telefoon kantoor: 050 - 130143*

12

ASSURANTIËN FINANCIERINGEN onafhankelijke adviseurs op het gebied van assurantiën hypotheken praktijkfinancieringen (hypotheek tot 110% en hoger) aantrekkelijke voorwaarden voor acadennici

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 234

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's