GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 187

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 187

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

PRAKTIJKFINANCIERING HYPOTHEKEN (OOK TOP-) ALLE VERZEKERINGEN EN PENSIOENVOORZIENINGEN VOOR ACADEMICI.

RE DRS. A. H. L. RESSING y^

RAADGEVEND BUREAU REWA Postbus 149 - Wassenaar - Telefoon (01751) 19222*

of, afgeleid daarvan, de gemeenteleden te' helpen een hoger inkomen te verwerven. Na de oorlog kregen de gespreksthema's van Tambaram - en dan met name sectie-twaalf vaste vorm. In 1947 werd in Jakarta een conferentie gehouden, waarbij de hervormde en gereformeerde kerken enerzijds, en de diverse kerken op Java anderzijds betrokken waren. Men kwam tot het zogenaamde 'Kwitang-akkoord': de verantwoordelijkheid voor de evangelie-verkondiging kwam te liggen bij de kerken van Indonesië; de buitenlandse kerken zouden, gezien de omvang van de taak, daarbij hulp verlenen. Een jaar later kwam in Eindhoven een speciale zendingssynode van de gereformeerde kerken bijeen. Men zag in de nieuwe samenwerkingsvorm ruimte voor een sociaal-economische dienst.

Zendeling-econoom De synode sprak uit, 'dat er niet alleen geen principiële bezwaren tegen bestaan, maar dat het ook de hartelijke aanbeveling verdient dat onze zending zich er op gaat bezinnen, wat zij kan doen om de vragen die zich bij de ontwikkeling van het maatschappelijk leven voor de jonge christengemeente op Java en Soemba voordoen, althans zolang in deze gemeenschappen zelf geen organen ontstaan zijn, die zelf deze arbeid kunnen verrichten'. Men besloot een zendeling-econoom aan te stellen wiens taak zou zijn 'de verkondiging van het Evangelie op het terrein van de economische opbouw van alle leden van de gemeenten en de christenmaatschappij'. Hoewel deze functionaris (het werd drs. H. Baas) zich dus wel degelijk ook met de maatschappij zou moeten bezighouden, kwamen zijn werkzaamheden er in de praktijk toch neer op het bevorderen van de financiële onafhankelijkheid van de kerken op Java; op sectie-twaalf van Tambaram. Ook de Javaanse ds. B. Probowinoto die hierover een nota leverde, zag de doelstelling van het economische zendingswerk liggen in de opbouw van de gemeenten tot financiële zelfstandigheid: 'Zo moet ook op economisch gebied de kerk rijp gemaakt worden voor het dragen van alle kosten der evangelieverkondiging'.

Dr. Koetsier zag in het door hem beschreven verweten dat ze zich te weinig hadden instuk zendingsgeschiedenis de oorzaken lig- gelaten met het sociale onrecht voor de arme gen van de nog altijd geringe aandacht voor bevolkingsgroepen. 'Wij zijn er getuigen van', de sociale orde in ruimer verband dan alleen aldus deze verklaring, 'dat de economische de eigen gemeente. 'We hebben de kerken situatie van de bevolking op dit ogenblik geen daar opgezadeld met een organisatie waar de enkel teken van hoop biedt op vooruitgang, gereformeerde zin voor orde, hechte structuren, omdat het gehele economische systeem van de goed door-timmerde organisatie dik bovenop bevolking gebaseerd is op uitzuigen en uitligt en in die zin sterk Nederlands is bepaald. buiten, juist door degenen die rijk zijn en Je kunt je daar moeilijk uit terugtrekken, of de machtig'. tijd terugdraaien en aangepast aan de draagkracht van de mensen daar, opnieuw beginnen. Vijfde zuil Dat neemt niet weg dat deze kerken nog altijd Op een vraag welke mogelijkheden er voor het zwaarst worden gesteund van alle kerken de kerken zijn om in een land als Indonesië op Java. Ik vind er iets onbarmhartigs in zitten de sociale gerechtigheden te bevorderen, om te zeggen: redden jullie jezelf nu maar, legde dr. Koetsier eerst uit, dat de Indoterwijl de gereformeerde zending historisch nesische staatsfilosofie, de Pancasila, of vijfgezien ten nauwste betrokken is geweest bij de zuilen leer, het land maakt tot een religieuze opbouw van dat zware apparaat'. staat. 'Op basis van de godsdienstvrijheid die in deze filosofie wordt gewaarborgd kunnen de in de spiegel kerken zich verheugen in een beschermde poDr. Koetsier signaleerde onder de jongere sitie; een christen-Indonesiër wordt voor vol christenen op Java op het ogenblik een be- aangezien. Maar deze bescherming heeft haar nadering die meer aandacht vraagt voor de keerzijde: de kerken zouden hun kritische diseigen omgeving; die niet meer 'met een verre- tantie tot de staat kunnen verliezen'. In zijn kijker' de blik richt naar Europa. 'Jan Filius proefschrift meende hij dat de kerk de beste heeft gezegd, dat men vroeger bij het zending- kansen heeft om getuigende kerk te zijn, bedrijven met een verrekijker vanuit het moeder- wanneer ze oproept ernst te maken met de land naar het zendingsveld keek, maar dat het vijfde zuil, de sociale gerechtigheid. 'Want zendingswerk vandaag neerkomt op in de spie- die schijnt ons toe een stiefkind onder de vijf gel kijken. Alsjezo'n uitspraakoverplant naar zuilen te zijn'. de Javaanse situatie, dan zou je kunnen zeggen dat men in de oude situatie op Java, met een Dat de religie een belangrijke factor is geverrekijker over de eigen problemen heen, naar noemd in het ontwikkelingsproces in IndoNederland tuurde, terwijl de jongeren zich nu nesië tussen de jaren 1969-1974 zou door de veel meer op hun eigen situatie lijken te richten kerk moeten worden uitgebuit. Zij zou de als christen in een islam-wereld en zich bezig- vrijheid moeten nemen haar stem te laten houden met de wijze waarop men een dialoog horen over doel en inhoud van de ontwikkemet de islam kan gaande houden'. Naarmate lingsinspanningen. 'Zo niet', aldus het proefmen financieel losser van Nederland komt te schrift, 'dan wordt zij een instrument dat, met staan zal men meer oog krijgen voor de eigen andere, ondergeschikt gemaakt wordt aan een omgeving. Hij verwachtte dat de instelling ontwikkeling in technocratische zin, welke ecovan de jongeren in de christelijke kerken ook nomische groei stelt boven een rechtvaardige een meer kritische houding tegenover de verdeling, moderne productie-technieken boven sociale orde met zich zal meebrengen en arbeidsintensieve industrialisatie. Ook kan de wees daarbij op een verklaring die begin vorig religie dan een gemakkelijk bestrijdingsmiddel jaar door een aantal rooms-katholieke gees- worden tegen sociale onrust, welke dan als telijken in Yocya werd gepubliceerd (thans staatsgevaarlijk atheïsme en communisme verboden lectuur) en waarin de kerken werd wordt afgedaan'. 9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 187

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's